Dat was al te lezen in het vorige blog “deel IIII” van de serie over de Kamp.
Voor dat moois moet je wel regelmatig omhoogkijken om bijvoorbeeld een oude gevel te zien.
Kamp 66:

Het tweede pand aan de rechterkant is nummer 66 voor de verbouwing van 1933,
foto dateert van omstreek 1920.

Een pakhuis uit de achttiende eeuw en in de jaren vijftig van de vorige eeuw in bezit
van smederij/motorenhandel De Ridder, foto dateert uit 1976.
Dit pand is in de achttiende eeuw gebouwd als woonhuis, de dakkapel met de hijsbalk dateert uit 1933 toen het als pakhuis in gebruik werd genomen.
Over de gebruikers is niet veel bekend, maar in 1921 liet de Firma Meyer en Co in de tuin een golfplaten schuur plaatsen naar ontwerp van een zekere Van Ruitenbeek.
In 1933 maakte architect J. Schuitemaker uit Amersfoort een verbouwingsplan,
waarbij de begane grond zou worden verbouwd tot kantoor met magazijn en
de eerste verdieping tot woning.
In een tweetal gewijzigde plannen van Schuitemaker uit 1936 is de begane grond verbouwd tot wagenbergplaats, waarbij de oorspronkelijke raamindeling op de begane grond moest
plaatsmaken voor openslaande deuren.
Sinds circa 1950 is het in gebruik bij smederij annex motorenhandel De Ridder, waar je nog wel onderdelen kunt kopen van Matchless, een Brits historisch merk motorfietsen,
maar ook Nimbus, Harley en Norton.
Ik weet nog dat het pand er in 2010 verwaarloost bij begon te staan,
totdat er een paar jaar later de schilders bezig waren de gevel op te knappen.
Kamp 68, 70:

Het eerste pand links is nummer 68 en daarnaast nummer 70 foto is gemaakt ca. 1970.
De brommer is een Kreidler Florett K53/1 die in 1968 in productie ging,
de bestuurder lijkt iemand van de douane te zijn.

Een latere foto uit 1975.

Foto van nummer 70 vorig jaar 2024
Kamp 69:

Kamp 69 in 1965, waar De Vloerbedekking Specialist was gevestigd.

Foto uit 1977, de winkel van Woninginrichting van Wiefferen en nummer 71 wordt gerenoveerd.

Nummer 69 ziet er nu zo uit, geen idee wat de functie van het pand is.
Kamp 71:

Deze foto is de woning op Kamp 71 uit 1975, daarnaast is de gevel te zien van nummer 73,

Na de verbouwing van de gevel en dak.
Huis met halsgevel, met getoogde zandstenen afdekking.
Getoogde is een muuropening waarvan de bovenkant een gebogen vorm heeft,
waarbij die opening aan de zijkanten van de boog overgaat met een knik in het
verticale deel van de muuropening.

Het pand zoals het er heden uitziet, Bouwjaar: 18e eeuw 1700.
Het was weer leuk om verder op de Kamp te speuren,
volgende keer op 18 maart ga ik verder met speuren.

Kamp in de winter.
`Ergens in april heb ik een dagje Amersfoort in de planning met een kennis, ik denk dat ik veel dingen ga herkennen door jouw logje.
Mooi stukje geschiedenis weer, Hans, zelfs een douanier staat toevallig op de foto!
Lie(f)s.
Die nepgevels waren grappig, je zag ze overal.
Ha ik geloof je gelijk wat de brommer betreft…
Wat steek je er veel werk in om alles uit te zoeken.
De 2 laatste foto’s laten ook een mooi verschil zien.
De voorlaatste is mooi opgeknapt.
Kamp in de winter, met een Volkswagen Kever en een Opel Kadett.. hahahaha wat weet jij die brommer precies Hans..! Daar is een gedegen studie aan vooraf gegaan denk ik hahahaa!
Mooi om die panden toen en nu te zien.. al ben ik over het algemeen niet blij met wat de winkeliers ervan gemaakt hebben.
Leuk die oude en nieuwe foto’s. Zo zie je hoe de huizen en omgeving veranderen.
Toen en nu, Hans. Leuk gedaan. Ik kan zo op de foto niet zien of het een Kreidler is. Kan net zo goed een Zündapp zijn, maar jij hebt mss wel diepere informatie.
mogge Hans
wat een mooie brommers waren er toen in die mooie jaren hé
mooie gebouwen ook daar waar deze hierboven langs reed
geniet de dag
Mooi verhaal weer, met mooie voorbeelden hoe het was en wat het nu is. Die Kreidler had ik niet herkend, ik dacht even aan een Zündapp.
Nou ik was dus bij Kamp 74, maar die is niet aan te raden. Dan liever die oude gebouwen.
Love As Always
Dimario
alles verandert met de tijd, zeker als het verfraait moet worden
het is een mooie buurt
Een @->- voor je.