Dymaxion.

Vorige week hadden we al een speciale auto in de uitvindingen, namelijk de “Ford Nucleon” een conceptwagen met een toekomstige nucleaire motor.
Maar er werden meer ‘vreemde’ automobielen bedacht, zoals de “Dymaxion car” .
De Dymaxion auto was een concept car die in 1933 werd ontworpen door de Amerikaanse
uitvinder en architect “Buckminster Fuller” .
Het woord Dymaxion is een merk dat hij gaf aan zijn uitvindingen die beschouwd werden als onderdeel van een groter project dat gericht is om het menselijk leven te verbeteren.
De auto had een brandstofverbruik van 30 mijl per gallon, enigszins verrassend op dat moment.
Er pasten elf passagiers in en de maximum snelheid was 120 mijl per uur.
Had drie wielen waarvan één achterwiel en kon 180 graden rond draaien om eigen as, maar maakte de auto ook zijwind gevoelig.
De body was aerodynamisch efficiënt, met een lengte van 6 meter lengte was de auto twee keer langer dan een conventionele auto.
Het vermogen werd verkregen uit een Ford V8 motor gemonteerd in de achterzijde die een
vermogen van 63 kW overbracht op de voorwielen.
Alleen werden er niet meer dan drie prototype gebouwd, de tweede heeft overleefd en deze is te zien in het Harrah collectie van “National Automobile Museum” in Reno, Nevada.
De buitenkant is volledig gerestaureerd, maar het is een lege body.


De “Ford Nucleon”

Een uitvinding van Buckminster Fuller, Bridgeport, Connecticut.
Onder US patent 2.101.057.
De uitvinding werd gepatenteerd op 8 sept 1933.
Het hele verhaal van de uitvinding is te lezen op google.com/patents.


Buckminster Fuller’s Dymaxion Car.

11 gedachten over “Dymaxion.

  1. Mirjam Kakelbont

    Wat een typisch model auto. Je zou zeggen dat deze ontwerper zijn tijd ver maar dan ook vér vooruit was. Heel leuk dat je het filmpje erbij hebt gezet. Dat geeft een goed beeld van de auto.
    Regenachtige groet.

  2. Peter

    Pracht stuk, ontwerp en techniek. Alleen die Ford V8 motor met 63 Kw moest nog even worden doorontwikkeld voor meer pk’s.

Reacties zijn gesloten.