Dit weekend is “Neil Leslie Diamond” de Gouden terugblik, hij werd op 24 januari 1941 geboren als zoon van Joodse ouders.
Zijn vader is eigenaar van manufacturenwinkel, zijn moeder huisvrouw in Rose en Akeeba Diamond in Brooklyn, New York.
Vier jaar later verhuisde de familie Diamond, waaronder nu Neil’s jongere broer Harvey,
naar Cheyenne, Wyoming, waar zijn vader was gestationeerd bij het Amerikaanse leger.
Terwijl hij op de middelbare school zat, verhuisden ze terug naar Brighton Beach in Brooklyn.
Hij ontving een gitaar voor zijn zestiende verjaardag, een geschenk zou zijn leven voor
altijd veranderen.
Vanaf dat moment richtte hij zich op muzieklessen en later op songwriting.
Als tiener schreef hij zijn eerste song voor zijn vriendin Jaye Posner en het heette
“Hear Them Bells” en hoewel hij er nooit aan dacht om het op te nemen,
nam hij het vele jaren later op.
Op 18-jarige leeftijd componeerde hij een nummer met de naam “Blue Destiny” en hij wist zeker dat het een hit zou worden, maar het zou nog 8 jaar duren voordat dat moment kwam.
In 1962 tekende hij bij Columbia Records een contract en nam een nummer op met de naam “At Night”, dat niet werd gekocht.
Hij ging later naar New York university als pre-med student op een ‘fencing scholarship’,
maar songwriting bleef zijn eerste liefde in de muziek.
Hij verliet de universiteit zes maanden voordat hij afstudeerde om een functie als songwriter bij een uitgeverij te accepteren voor $ 50 per week.
Hij huurde uiteindelijk een kantoor op Broadway waar hij al zijn tijd aan het schrijven
kon wijden.
Zijn eerste smaak van succes kwam toen “Jay and the Americans” zijn deuntje, “Sunday and Me” opnemen.
Na enkele magere jaren werd hij benaderd door producenten “Jeff Barry” en “Ellie Greenwich”, een ontmoeting die leidde tot zijn uiteindelijke ondertekening bij Bang Records.
Tijdens zijn eerste sessie in 1966 nam hij “Cherry, Cherry”op,
wat zijn eerste hitsingle zou worden.
Het steeg naar nummer zes in de Billboard-hitlijsten en werd al snel gevolgd door nog twee
andere hitmakers, “Girl, You Be a Woman Soon” en “Solitary Man”.
Zijn reputatie als songwriter werd versterkt toen “The Monkees” zijn nummer “I’m a Believer” opnamen, het nummer stond wekenlang bovenaan in de Billboard hitlijsten.
Met zijn eigen opnames worstelden hij, zo ook zijn release uit 1967 van het countrynummer, “Red, Red Wine” werd een teleurstelling en zou niet succesvol zijn tot 1988 toen een band
genaamd “UB40” het in een reggaestijl opnam.
Bang Records werd rusteloos omdat hij er niet in slaagde meer nummers in de hitparade te plaatsen en toen ze er niet in slaagden een single genaamd “Shilo” uit te brengen, besloot hij over te stappen en tekende bij UNI-records in 1968 een contract en ‘Shilo’ kwam al snel in de top 40 terecht.
Vanaf toen begon voor hem een lange reeks hitrecords die in de hitlijsten kwamen, zoals met “Sweet Caroline”, een nummer dat in vele landen een hit werd.
Al snel volgde “Holly Holy” en “Brother Love’s Travelling Salvation Show”, die een hoogtepunt van zijn live shows werden.
Zijn eerste nummer één plaat kwam in 1972 uit met het nummer “Cracklin ‘Rosie”.
Gevolgd door met een andere nummer een “Song Sung Blue” evenals “I Am … I Said”.
Het was tijdens deze periode dat hij een klassiek album opnam voor die tijd, “Hot August Night”, dat live werd opgenomen op 24 augustus 1972, in het “Griekse theater”.
De reputatie van Diamond als een charismatische artiest groeide gestaag in de jaren zeventig.
In 1972 presenteerde de Schubert-organisatie hem in concert voor een recordsetting
van twintig uitvoeringen van een one-man show in het Winter Garden Theatre, waarmee hij de eerste superster uit het rocktijdperk werd die uitblonk op Broadway.
Op het hoogtepunt van zijn tournee populariteit, kondigde hij een sabbatical van het podium aan om meer tijd aan zijn familie te besteden, maar hij hervatte al snel het optreden
met recordbrekende tournees door Australië en Nieuw-Zeeland.
In 1973 tekende hij een contact bij Columbia Records, waarmee hij zijn grootste successen genoot. Zijn eerste release voor het label was het album “Jonathan Livingston Seagull”, werd zijn nummer twee aller tijden bestseller en verdiende hem Grammy en Golden Globe awards.
In 1974 bracht hij het album “Serenade” uit, wat de hit “Longfellow Serenade” opleverde.
In 1976 nam hij het platina-album “Beautiful Noise” op met producer “Robbie Robertson” en voormalig lid van “The Band”.
Aan het einde van de jaren zeventig kreeg hij veel aandacht en zendtijd zowel op de radio en tv.
In 1976 keerde hij terug naar het Griekse theater voor acht uitverkochte shows, wat resulteerde in zijn eerste tv-special en zijn tweede live-LP “Love At The Greek”die in 1977’s platina werd.
Begin 1978 werd hij gevraagd om het themalied te schrijven voor een tv-sitcom.
Toen de show werd afgewezen door de netwerken, besloot hij het nummer te bewaren voor een aankomend album.
Maanden later bracht een discjockey een zelfgemaakte opname onder de aandacht van hem.
Een ingenieur van een radiostation had zijn versie “You Don’t Bring Me Flowers” van zijn album gesneden en samengevoegd met een “Barbra Streisand” versie van hetzelfde nummer van haar album “Barbra Streisand’s Greatest Hits Volume 2”.
Het kreeg zo’n goede reactie, dat het station het aan hun afspeellijst toegevoegde.
Neil besloot het nummer opnieuw op te nemen met Streisand zelf, en binnen enkele weken na de release ging de single naar nummer één in de Verenigde Staten.
gevolgd met “I’m Glad You’re Here With Me Tonight” en “September Morn” om zijn reeks van RIAA gecertificeerde platina-albums voort te zetten.
In 1980 speelde hij niet alleen een rol in de remake van de filmklassieker “The Jazz Singer”,
maar componeerde en voerde hij het Multi platina soundtrackalbum van de film uit, met de hits “Love On The Rocks”, “America” en “Hello Again” Het titelnummer van zijn album “Heartlight” uit 1982 werd opnieuw een monsterhit, en in 1986 volgde hij zijn smash live dubbelalbum uit 1972, “Hot August Night” met “Hot August Night II”.
De jaren negentig dienden om zijn reputatie als een van de beste artiesten van zijn generatie te bevorderen.
Hij bracht het kerstalbum “Christmas Special” uit dat in 1992 in première ging op HBO en het jaar daarop op ABC-TV werd uitgezonden.
Volgens Amusement Business was hij de eerste van de meest bezocht concerten in de VS voor de eerste zes maanden van 1992.
Een tweede kerstalbum “The Christmas Album Vol II”, werd uitgegeven in 1994 en dupliceerde het succes van het eerste deel.
Ondertussen keerde hij in 1993 terug naar zijn roots met het album “Up On The Roof – Songs From The Brill Building”, met zestien van zijn favoriete popsongs uit de jaren vijftig en zestig, toonde de klassiekers door toptekst schrijfteams als “Goffin & King”, “Mann & Weil”, “Leiber & Stoller” en “Bacharach & David” die allemaal nauw waren geïdentificeerd met de Brill Building, het gerenommeerde hoofdkantoor van songwriters en uitgevers op Broadway in Midtown Manhattan.
In 1994 bracht hij het album “Live In America” uit, waarin zijn recordbrekende twee jaar durende “Love In The Round” wereldtournee werd gedocumenteerd, waarin hij op een 360 graden podium speelde, gebouwd in het midden van elke arena waar hij speelde.
Het project “The Tennessee Moon” volgde in 1996 en omvatte een tv-special en homevideo.
Het album van Tennessee Moon werd een hit in de hitlijsten en piekte op nummer drie en werd goud binnen zes maanden na de release.
Ook kwam in dat jaar het buitengewone 70-song “In My Lifetime” box-set met 37 hitsingles, 16 eerder niet uitgegeven vroege demo’s, alternatieve versies van bekende klassiekers, het nieuw geschreven en opgenomen titelnummer en een full-colour Boekje van 72 pagina’s met
uitgebreide aantekeningen in de voering, inclusief een interview met Diamond, scores van
zeldzame foto’s, een complete discografie en annotaties per nummer van Diamond.
Het was een passend pakket voor de blijvende artiest die al honderdtien miljoen platen
had verkocht en kassa records had neergezet op grote locaties over de hele wereld.
Terwijl het nieuwe millennium voorbij rolde, keerde hij de interpretatieve vocalist terug naar de film als inspiratie voor “The Movie Album – As Time Goes By” een verzameling met twee cd’s van twintig klassieke nummer uit de schatkamer van film muziek.
Trouw aan de geest en magie van Hollywood op zijn best, werd “The Movie Album – As Time Goes By” live opgenomen op Newman Scoring Stage van 20th Century Fox en geleid door
de legendarische filmcomponist / dirigent “Elmer Bernstein”.
Maar de uitstekende singer-songwriter merkt al snel dat zijn eigen songwriting dagen nog lang niet voorbij waren: “Ik ben de hele tijd bezig met het schrijven van nieuw materiaal”, zegt Diamond, “maar ik kijk ernaar uit om gewoon de nummers van “The Movie Album – As Time Goes By” te zingen, zonder me zorgen te maken over hoe het publiek op nieuwe materiaal,
omdat al deze nummers geweldig zijn om te beluisteren”.
In 2001 schreef Neil de soundtrack van “Saving Silverman”, een film over een trilband van Neil Diamond en bracht ook een nieuw album uit met de naam “Three Chord Opera”.
Hij kondigde aan dat bij hem de ziekte van Parkinson was gediagnosticeerd in januari 2018 en stopte met live optreden.
Hij verklaarde echter dat hij actief zou blijven en nieuwe muziek zou schrijven / opnemen.
Maar dit weekend is hij de Gouden terugblik met zijn top 40 hit, Sweet Caroline.
Nelis Diamant, zo noemt mijn moeder hem altijd. Neil Diamond staat hem beter en pas als gegoten bij zijn stem. Ook die is uniek!
een rasartiest Hans
en een nummer dat in het geheugen blijft
groeten
Heerlijke zanger en blijft tot op de dag van vandaag goed bezig
Neil Diamond kan heel goed zingen. Dat wet ik wel. Heerlijk muziek eens te luisteren Hans. Het is oude liedje. Leuk! Fijn weekend.
Op 13 febr. een blogje ingepland staan van Neil met Morningside!
Wat een prachtzanger vind ik dat…
Groetjes
Dat specifieke geluid van zijn stem haal je overal uit. Ik hoor het graag af en toe maar ben niet echt een fan van zijn muziek.
Sweet Caroline! Ik heb het meteen in mijn hoofd hangen : ) Het is toch maar een heel mooi liedje!
Goeie zanger, ik hoorde hem graag.
Ergens las ik dat hij aan epilepsie leed en aan nog een andere kwal. Hij heeft het dus dubbel ver geschopt.
…kwaal…
Zo, da’s een aardige lap carrière dat ie bij elkaar gezongen en geschreven heeft.. maar hij is dus ook alweer 79..! Ik was altijd meer fan van die andere Neil.. Young dus.. maar mag Diamond ook best graag horen hoor.
Altijd al fan van Neil geweest. En wat een pracht stuk info heb je weer gemaakt. Bedankt hè.
‘Sweet Anne’… !
Lie(f)s.
Niel heeft een stem als geen ander. Je hoeft hem maar te horen en je weet het, dat is Niel. Heel wat hits gemaakt die kerel.
Neil Diamond is wel een grote hé Hans, prachtige liedjes heeft hij.
een van mijn favoriete is Jonathan livingston seagull, en play me.
biejoetiefoel in een woord, dank je wel Hans, een mooi liedje om keihard mee te zingen in de auto zo meteen als we gaan wandelen
een fijne dag gewenst
Hans.. ik zie tot mijn grote schrik dat het al vrijdag is. Waar zijn de rest van de dagen gebleven.? Ik zag dat je ookal bij mij had gereageerd. De dagen zijn even iets te snel gegaan deze week.
Love as always
Di Mario
ps.. mooi nummer dit.
Neil D; heeft heel wat hits op zijn naam en vele songs zijn gecoverd doorheen de jaren.
dat is een van de bekendere van die tijd
Jij weet altijd zoveel, ik ken alleen de liedjes
* Een @->- voor jou.