VERDER.

Weer excuus een logje om na de fysiotherapie gelijk een rondje te fietsen, waar een weblog al niet goed voor is.
Ik heb wel vaker over de (snel) fietsroutes in Amersfoort geschreven en vandaag weer een logje over het verbeteren van een fietsroute die ik zelf ook regelmatig fiets.
Het is een verbindingsweg tussen de wijk Kattenbroek en Nieuwland en is de “Laan der Hoven”, een onderdeel van de snel fietsroute naar het centrum en de aanliggende wijken.
Officieel is het een 30 Km weg, met twee gescheiden rijbanen en verkeersdrempels,
menig automobilist lapt de 30 Km aan zijn laars en dat is te horen als men een verkeersdrempel neemt en de voorspoiler op de drempel klapt of over de drempel schuurt.
Helaas heeft een groot deel van de Laan der Hoven geen fietspad of fietsstrook en is de fietser niet gescheiden van het overige verkeer.
Alleen vanaf de kruising Afrikaring / Amerikaring tot de Jonkvrouw Foeytweg is er
een fietsstrook.
Er maken veel schollieren gebruik van de weg, mede omdat er in de omgeving verschillende
basisscholen staan.
Soms voelt het of je vogelvrij bent als je daar fietst, slingerende scholieren en auto’s die vlak langs hen en mij rijden.
In het kader van programma “VERDER” dat verbetering van de bereikbaarheid in en van de
regio tot doel heeft zijn er voorbereidende werkzaamheden begonnen voor de aanpassing van de Laan der Hoven in de wijk Kattenbroek.
Afgelopen augustus zijn er al boringen in het wegdek gedaan voor onderzoek naar eventueel verontreinigingen in bodem en asfalt, in verband met het eventueel hergebruik ervan.
Halverwege september zijn er wederom boringen verricht, nu om de onderliggende
puinverharding te onderzoeken op asbest.
Bij enkele boringen lijkt het er overigens op te duiden dat er ingrijpende aanpassingen aan de weg nodig zijn.
In de eerste week van oktober zou het voorontwerp online komen,
maar ik heb nog niets kunnen vinden.
Gelukkig is men wel bezig de fietsroute te saneren en ben ik benieuwd naar de aanpassingen.


Test boring wegdek.


Laan der Hoven vanaf kruising Australiëring / Aziëring


Laan der Hoven vanaf kruising Afrikaring / Amerikaring, richting de Jonkvrouw Foeytweg.


Daar is wel een fietspad aanwezig.


Laan der Hoven vanaf kruising Afrikaring / Amerikaring, richting Australiëring / Aziëring.

17 gedachten over “VERDER.

  1. Morgaine

    Dat oogt lekker veilig, en hier? Maar ook bij jou, als je richting Soest gaat, die andere wegen van 60 km.. in de polders.. pffffffffff soms… echt he.. maar goed, gelukkig bestaan hier ook mooie fietspaden, te smal voor een auto 😉

    X

  2. Lies

    Belangrijk om die 30km te respecteren, Hans, helaas…
    In de hele Brugse binnenstad mag je maar 30, en dan zijn er nog de fietsstraten…
    Lie(f)s.

  3. willyfotoblog

    Ook bij ons staat de verkeersveiligheid, inzonderheid die van de fietser, voorop Hans

    als ik vergelijk met Nederland hinken wij wel achterop

    groeten

  4. ZON-nebloem

    ik denk dat er overal wel wat mankeert aan de fietspaden, zeker op drukke punten….
    maar fietsen blijft leuk
    -Een @->- voor jou.

  5. mizzD

    Ha.. ik ben menig zondagochtend vroeg op gestaan, zonder zin, om te gaan wandelen.. ook omdat ik nog niks had om over te bloggen hahaha.. zo’n weblog is zéker een goede stok achter de deur hoor! 🙂 (en áltijd, als ik dan ergens lekker in het bos liep zo ’s ochtends vroeg, had ik er helemáál geen spijt van dat ik vroeg opgestaan was..! 😉 )
    Voetgangers en fietsers zijn in het huidige verkeer altijd de vogelvrijen.. die automobilisten in hun stalen kooien zitten veilig en denken dat de wereld van hen is.

  6. Di Mario

    In dit soort wegen ben je als fietser een beweegbare verkeersvertrager. Dat is me weleens uitgelegd, maar helaas wil daar niet elke auto aan.

    Love As Always
    Di Mario

  7. Suske

    Hier maakt men ook werk van veiliger fietspaden. Ook het autoverkeer buiten de ring houden is een doel.

  8. John

    Als je vanaf hier ergens naar toe moet fietsen ben je afhankelijk van de 60KM polderwegen. JE raad het vast wel, er zijn maar weinig automobilisten die zich aan die 60KM houden. Omdat de wegen ook nog niet zo breed zijn is het niet altijd fijn. Van mij mogen ze het hele land volleggen met fietspaden.

  9. Bertie

    Hoe meer (snelle) fietspaden hoe beter, gescheiden van autoverkeer.
    Scholieren kun je vermijden door op de schooltijden te letten, dat leerden wij al snel. Het zijn vooral de jonge brugpiepertjes die nergens naar kijken.

  10. Sjoerd

    Ik vind ook dat men best wat verder mag gaan met autovrije fietspaden, en liefst zonder onderbrekingen. Hier hebben ze dat opgelost door met paaltjes verschillende straten doodlopend voor auto’s te maken, maar waar je als fietser gewoon door kan.

  11. Marlou

    Ha Hans,

    wat een grijze dag was het gisteren…
    Grijs en druilrig.
    Echt geen weer om er uit te gaan… maar ja… als je moet, dan moet je.

    Ik vind jouw reportages altijd best goed.
    Groetjes!
    Marlou

  12. Hilly Nicolay

    Het is een stuk veiliger voor fietsers op een fietspad.
    Soms ontkom je er niet aan om toch op de rijbaan te moeten fietsen.
    (Moet eerlijkheidshalve zeggen dat ik wel eens een stukje op de stoep fiets als het druk is op een bepaalde straat hier) Ik weet dat het niet mag, maar met gevaar voor eigen leven…

    Groet en fijne dag en voorzichtig doen.

Reacties zijn gesloten.