Toch maar eens een logje over station aan het “ Smallepad”.
Ik weet niet anders dan dat het bestaat, net als het oude centraal station dat in 1997 is
gesloopt.
Maar het was anders, Amersfoort van voor 1850 werd toen aangeduid als ‘de schone slaapster’ een ingedut provinciestadje waar voor handel en industrie maar weinig te beleven was.
Door overheidsinitiatief kwam daar verandering in, want op 17 augustus 1863 werd het eerste station van de stad werd geopend aan het Smallepad.
Vier dagen later reed de eerste stoomtrein door Amersfoort met een snelheid van 20 kilometer per uur.
Het station aan het Smallepad is niet meer in gebruik, maar het is het wel oudste station van Amersfoort.
Het station werd overbodig toen de drie stations van Amersfoort samengingen in 1901.
De eerste lijn die langs Amersfoort reed was de west-noord verbinding Utrecht-Amersfoort-Hattum-Zwolle, aangelegd door de Nederlandsche Centraal Spoorwegmaatschappij.
In1874 werd het station vergroot toen de Hollandsche IJzeren Spoorwegmaatschappij de west-oost lijn, Amsterdam, Amersfoort, Zutphen, in gebruik nam.
Met de komst van de trein nam de groei in Amersfoort sterk toe, waarbij er nieuwe woonwijken kwamen voor forenzen en ontstond er industrie die veel banen verschafte.
Het station bleef tot 1902 in gebruik waarna het nieuwe station geopend werd op de huidige plek van het nieuwe centraal station.
Het voormalige stationsgebouw had na de sluiting diverse functies maar raakte in de loop der tijd sterk verwaarloosd.
Van 2000 tot 2002 is het gebouw opgeknapt en zoveel mogelijk in oude staat hersteld en het
gebouw werd een Rijksmonument.
Hierna heeft het gebouw dienst gedaan als reisbureau, boekhandel en enkele jaren later werd het gebruikt als kantoor.
De houten treinwagon naast het spoor, de ‘turvogn’ staat naast het station sinds 2002.
Het reisbureau TUI liet als karakteristieke blikvanger buiten een teakhouten wagon uit 1951 van de Holmenkrollenbaan in Oslo (Noorwegen) plaatsen.
De wagon is zo gezegd een aandenken aan een reisbureau dat na een jaar al stopte.
Een grappig detail was wel het woord Majorstuen dat te lezen was op het informatiebord van de wagon, is de naam van de duurste wijk in Oslo.
Maar die naam is ondertussen veranderd in “Kolsås”, Kolsås is een beboste bergkam in de
gemeente Bærum, Noorwegen.
Geologisch behoort Kolsås tot het gebied Oslo Graben en is een populair skigebied.
Zal het een hint zijn naar het vroegere reisbureau?
Station hoofdingang.
Het hele station in beeld.
De treinwagon.
Op weg naar vakantie adres, even wat drinken op het CS Amersfoort, 1963.
CS Amersfoort 2021.
Elke stad zijn eigen station in zijn eigen stijl, dat is het mooiste!
een mooi gebouw, zeker met die houten treinwagon er bij
het probleem voor deze gebouwen, is dat het moeilijk een goede herbestemming te vinden
prettige avond
Ik denk meteen aan de vroegere stationsrestauratie. Wij kregen ranja, dat was een feest. Maar je moest wel vaak een uur wachten op het overstappen.
Een mooi station. Heel wat anders dan die moderne blokkendozen.
Het nieuwe station herken ik, ben er twee jaar terug geweest. Het oude is mooier! Wat leuk die treinwagon.
Mooi als de oude aangezichten behouden blijven.
Groetjes
Mooi, Hans! Die wagon ook natuurlijk!
Jij kunt dus even snel fietsen als die trein toen…
Lie(f)s.
mooie serie hans,
jij kunt wel een gidsje uit gaan geven over amersfoort 🙂
ik hou toch mee van oude gebouwen hé 🙂
Goed dat dergelijke gebouwen bewaard blijven en waar die wagon ook vandaan komt: het is een mooi ding.
Ha Hans,
over een paar weken gaan we een paar dagen naar Amerstoort.
Omdat jij een kenner bent… zou ik het wel leuk vinden, als je voor mij een aantal mooie gebouwen e.d. op een rijtje wilt zetten.
(En een koffietje doen??)
groetjes, Marlou
Om het eens bij Di Mario te houden: Toen was geluk heel gewoon…
Nog een leuk station. In Middelburg staat het oude gebouw ook nog in z’n geheel. Goes is gesloopt en dar staat een modern lelijk ding.
toch leuk met je fiets de streek verkennen, alles is beter dan thuis zitten
het station is wel mooi
-Een @->- voor jou.