Aangifte.

De dagen na vorige week woensdag stonden in het teken van aangifte doen.
De bank heeft goed geholpen en bevestigd dat ik slachtoffer ben geworden de
fraudevorm Phishing.
Als eerste werd de toegevoegde iPhone 13 verwijderd mijn digipas geblokkeerd.
De bank adviseerde dat het belangrijk is dat ik aangifte zou doen bij de politie.
Deze heeft de aangifte nodig in het fraudeonderzoek en ontvangt graag een kopie
van de aangifte.
Ik belde met de politie om aangifte te doen van de fraudevorm Phishing.
Ik kreeg te horen van de medewerker ‘Intake en Service’ dat aangifte geen zin had,
omdat ik geen geld was kwijt geraakt.
Dus om een onnodig dossier te open vond men zinloos.
Ik vertelde dat de bank er belang bij had dat de aangifte werd gehonoreerd, in verband met het onderzoek naar de fraude en de bestrijding daarvan.
Toen was het wel mogelijk om aangifte te doen, de deuren werden geopend.
Er werd opname gedaan en kreeg een aangifteformulier ‘betaalverzoekfraude’ toegestuurd via de mail.
Stuurde deze ingevuld met schermafdrukken van de webpagina en gegevens van de e-mail van de fraudeur retour.
Zondagavond werd ik gebeld of ik langs kon komen om de aangifte af te ronden.
Peter had me geadviseerd om ook een mail naar de fraudehelpdesk.nl te sturen.
Deze mail heb ik ook verstuurd, hoe meer instanties op de hoogte zijn hoe harder er hopelijk wordt opgetreden.
Ondertussen kreeg ik ook nog telefoon van de Windows helpdesk, Phishing Mail met de namen van andere bedrijven en ook SMS berichtjes dat mijn pakje is binnen gekomen.
Maar de mail naar de fraudedesk van de bank sturen koste me wel heel veel moeite.
Want na veel moeite en op laatst via mijn netmail kreeg ik eindelijk de reden dat de e-mail niet kon worden verstuurd.
Dit is een bericht van het mail systeem van KPN.
Uw bericht kan niet worden afgeleverd omdat het bericht door het KPN-spamfilter als virus, spam, Phishing wordt gezien of is geblokkeerd.
Ook dat nog, nou dan maar contact opnemen met KPN.
Waren ze maar zo alert geweest met mijn Phishing mail, had ik dit gedoe niet gehad.
Ze hebben me wel gevonden, het zal wel door de blaadjes die van de bomen vallen komen.
Maar we zijn er nog niet, ik las in het AD een artikel onder de kop:
“Herrezen uit de dood: berucht crimineel virus bezig aan opmars” .
Een van de gevaarlijkste cybercriminele netwerken ooit werd begin dit jaar uitgeschakeld, maar is sinds vorige week weer actief en bezig aan een opmars.
Experts vrezen door de wederopstanding van Emotet voor een forse, wereldwijde toename van phishingmails en digitale inbraken. Opsporingsdiensten monitoren de ontwikkelingen.
Lees verder bij het AD.


Emotet – The Evolution of Malware.

18 gedachten over “Aangifte.

  1. Liesbethblogt

    Ik herkende wat verdachte dingen op marktplaats van de week en heb er melding van gemaakt maar toen was er al iemand ingetrapt. Heel vervelend dat het jou ook zoveel tijd heeft gekost. Allemaal nog alerter zijn op mails.

  2. Dorien

    Wat een ellende door het drukken op één verkeerde “toets”. OhOhOh en nu moeten we dus nog meer op onze tellen- en centjes – passen. Bah!!
    Goed dat jij geholpen bent; je weet nooit wat er anders kon gebeuren.

  3. Nicole+Orriëns

    Wat een naar gedoe allemaal Hans! Maar wat goed dat je hebt doorgezet en aangifte hebt gedaan. Het lijkt me inderdaad van belang omdat ze op die manier wellicht er wat aan kunnen doen uiteindelijk.

  4. mizzD

    Ellendig gedoe.. en dan nog de ellende van dat aangeven erbij. Die politie doet ook het liefst zo min mogelijk, dat hebben we hier ook weleens ervaren. Maar als het van de bank moet, dan kán het ineens wel.. typisch.
    Ze waarschuwen je middels spotjes op tv en alles, maar het dan een beetje simpel houden voor de mensen om de boel aan te geven, dát zit er niet in.. dan moet alles zo moeilijk mogelijk dat je bijna de moeite al niet meer doet.
    Vond vooral je zin van ‘hadden ze dat bij die phishingmail maar gedaan, dan had ik dit gedoe niet gehad’ geweldig! want zo is het maar net!

  5. Lies

    Gelukkig liep het goed af, Hans!
    Dagelijks komt hier phishing binnen, niettegenstaande een degelijke antivirus. Stuur elke mail gelijk door naar ‘safeonweb’, die ze stuk voor stuk behandeld. Hopelijk blijf ik gespaard…!
    Lie(f)s.

    1. Yova

      Hoi Lies,

      Dat is iets Belgisch en is dit ook wel te vertrouwen? Want eigenlijk kunnen ze ook jouw persoonlijk mail/berichten in zien of zie ik dit verkeerd? Maar ja, dit is wel extra controle… maar toch zit dit ook niet echt lekker. Hopelijk blijft die troep op een hele afstand bij je en voor de rest natuurlijk ook.

      Groetjes en nog een fijne dag verder gewenst, Ferry.

  6. Yova

    Beste Hans,

    Wat een gedoe allemaal weer! Daar zat je ook niet op te wachten en vele van ons namelijk ook. Ik vind al belachelijk moeilijk om een aangifte te doen bij de politie. Een heel gedoe was het voor je geweest. En inderdaad kwam snel ook die berichtgeving over digitale inbraken en dit ook wereldwijd. Je hoort tegenwoordig steeds vaker over dit soort dingen. Fraude wordt nog veel erger dan corona. Dit is maar het begin. Vreselijk is dat voor iedereen. De overheid en alle belangrijke instanties zouden hier 24/7 alert moeten zijn. Ook anti virus programma’s zouden hierop volledig opgewassen moeten zijn. Men vertelt ook dat geldzaken of wat dan ook veilig zou zijn met de mobiel. Maar dit is echt niet waar! De verborgen gevaren is zo gepiept… Er is helaas bijna niets meer tegen aan te doen, totdat hele bende opgepakt wordt en dan gelijk keihard aanpakken en niet meer vrij laten. Zelfs internet of dat surfen wat we nu allemaal doen, is niet meer veilig. We zijn extra beveiligd met meerdere programma’s en we kunnen zien dat de hele net besmet is geraakt. Gelukkig kunnen we dit grotendeels dit tegenhouden, maar die bende worden steeds slimmer en wij eigen steeds meer “dommer”! Vergis je eigen niet mensen, want dit is zo moeilijk allemaal. Eigenlijk zouden we allemaal al die nieuwsbrieven enz. tegen moeten houden en niet ontvangen. Daarom hebben al heel veel weg gedaan. Maar dit kan altijd nog beter. We vinden het erg voor je Hans. Maar gelukkig hadden ze niks van jou ontvreemd. Via social media zie je ook steeds meer berichten van mensen die slachtoffers zijn geworden, vooral bij ouderen. Hun kinderen zou hier ook alert moeten zijn. Whatsappen is ook weer zoiets. Niet doen mensen, geen enkel linkje aanklikken! Geen betalingen regelen via Whatsappen. Zelfs niet via je mail… Denk bijvoorbeeld ook aan Marktplaats. Het kan handig voor je zijn. Maar alert moet je ook hier zijn. Zelfs de betaal dienst Ideal, kan hierop nauwelijks tegenop treden tegen fraude. Konden we maar zonder stress leven verder gaan…

    Groetjes F&J.

  7. klaproos

    gadver Hans, er zullen best weer heel veel ter goeder trouw mensen zijn die het openmaken:-( wat een misselijke lui heb je toch,
    ik heb zo’n berichtje wel gehad, maar niks mee gedaan… omdat ik dacht ik heb niks besteld…
    maar hoeveel mensen bestellen nu wél dingen… het is weer kassa voor die hufters

  8. John

    Ik open echt nooit dat soort mails of sms’jes, want die laatste zijn ook nogal van de partij, al blokkeert mijn telefoon ze standaard. Het is echt goed uitkijken, tegenwoordig,
    Ik open zelfs geen links in mails van mensen die ik ken.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.