Rotonde de nieuwe poort.

Afgelopen 22 december 2021 schreef ik een logje over de rotonde de nieuwe poort hier in Amersfoort.
Toen was het al bekend dat De Nieuwe Poort een van de gevaarlijkste stukjes van Amersfoort genoemd werd.
De rotonde is dan ook aangepast om de verkeersveiligheid te verbeteren en er zijn nog nieuwe plannen op dat gebied.
Op de rotonde mogen fietsers twee kanten op, automobilisten komen uit de tunnel en moeten dan heel goed kijken om een goed overzicht te krijgen over de fiets en voetpaden die aan de buitenrand van de rotonde liggen.
Maar goed echt veilig werd het er niet op.
Sinds het begin van de maand zullen weggebruikers die over De Nieuwe Poort rijden het met een rijstrook minder doen.
De uitvoegstroken zijn als onderdeel van een plan om de rotonde veiliger te maken, afgezet.
Dit is slechts de eerste van veel maatregelen.
De drukke verkeersader verwerkte al in 2019 zo’n 20.000 auto’s en 17.000 fietsers en
wandelaars per dag.
Dit aantal zal in de toekomst alleen maar toenemen, gezien de nieuwbouwplannen in de
omgeving.
Tegelijkertijd is de rotonde al jarenlang een hoofdpijndossier.
Nu is er begonnen met het nieuwste plan: de uitvoegstroken zijn afgezet
en zullen worden verwijderd.
De kruisingen zullen zo worden aangepast dat de fietspaden duidelijker te overzien zijn voor
automobilisten.
In een later stadium zal ook de busbaan op de Amsterdamseweg worden samengevoegd met de rijbaan, om de overzichtelijkheid bij het oprijden van de rotonde te verbeteren.
Maar of de afzettingen van de uitvoegstroken bijdragen aan de veiligheid is nog maar de vraag, de rotonde lijkt nu dicht te slibben door het verkeersaanbod.
Er is een planning door de gemeente Amersfoort opgesteld, om tot een positieve oplossing te komen.


Helikopter view De Nieuwe Poort.

Verkeersleiding ziet hoe de rotonde dicht slibt.

De afzettingen.

Animatie Rotonde De Nieuwe Poort.

15 gedachten over “Rotonde de nieuwe poort.

  1. rietepietz

    Over het algemeen ben ik voorstander van rotondes maar dit is een heksenketel. Fietser twee richtingen werkt niet, is ook te gevaarlijk. Men zal de fietsers moeten scheiden en onder of bovenlangs moeten leiden.

  2. mizzD

    Véél te onoverzichtelijk.. en dan nog zo druk..! Ik zou daar niet graag op m;n fietsje aankomen eerlijk gezegd. Beter op verschillende niveaus werken denk ik.. maar wat weet ik ervan. 😉

  3. francky

    Rotondes zijn niet al te veilig voor de fietsers. Hier in de buurt een rotonde die als gevaarlijk gemarkeerd is.

  4. Bertie

    ‘…..dat ligt aan de technische mogelijkheden en de kosten…’
    Bij dit soort situatie zouden kosten niet mee mogen tellen.

  5. John

    In Goes, waar de nieuwe rotonde ook een drama is, fietsers 2 kanten op mogen, en automobilisten uit een tunnel komen, daar gaan ze voor de fietsers tunnels maken. Als fietsers en automobilisten gescheiden worden van elkaar wordt het pas veilig.

  6. די מריו

    Tussen Harderwijk en Ermelo hebben ze het wandelverkeer, fietsverkeer beneden en gemotoriseerd verkeer boven rijden. Dat scheelt echt heel veel. Kost een beetje aanpassing, maar deze rotonde is toch ook tweedelig.

    Love As Always
    Dimario

    (ps, de jaartallen waren vChri, dat heb ik er nu even bijgezet.)

Reacties zijn gesloten.