Na een bezoek aan het ziekenhuis werd ik weer geconfronteerd met een gevaarlijke
verkeerssituatie op het fietspad langs de Hamseweg in hoogland.
Dit fietspad moet ik nemen om naar huis te komen en ik heb dan op een zeker moment de
mogelijkheid om via het fietspad de ‘Nieuw Weedepad’ te kiezen of een route via het dorp Hoogland te kiezen.
Het is wel gezellig om via het dorp te gaan, je komt nog eens iemand tegen.
Deze gevaarlijke situatie ontstond na de herinrichting van de Hamseweg in Hoogland in 2021.
Wat is er gebeurd?
De vrij liggende fietspaden aan weerzijden van de Hamseweg werden opgeheven.
De oude verkeerssituatie was eerst als volgt, het bestaande fietspad liep langs de bushalte en gescheiden van de rijbaan door struiken.
Het fietspad ging vloeiend over op de rijbaan van de Hamseweg.
De nieuwe situatie is het deel van het fietspad na de afslag van het fietspad de ‘Nieuw Weedepad’ verwijderd en moet men op dat punt de rijbaan van de Hamseweg weg op.
Precies op dat punt moet de stadsbus naar de kant van de weg uitwijken om daar te gaan
stoppen voor de bushalte.
Ik kies er niet meer voor om die route te nemen, ik kan te slecht zien of er een stadsbus of
ander verkeer aan komt rijden.
Daarnaast zijn er ook fietsers die schuin oversteken en de uitrit van het fietspad,
dat een richting is, te gebruiken als inrit voor het fietspad.
Veel verkeersdeelnemers vinden deze verkeerssituatie te gek voor woorden.
Aan de Hamseweg waar je Hoogland binnenkomt, zijn de vrij liggende fietsstroken aan
weerszijden van de weg opgeheven.
In plaats daarvan moeten fietsers nu de rijbaan op, nu is wel de maximale snelheid verlaagd van 50 naar 30 kilometer per uur.
Het idee is dat er een rustige weg ontstaat waar de auto te gast is, maar het fietspad eindigt nu zo abrupt dat er veel gevaarlijke situaties ontstaan.
Nadat de buurvrouw verongelukte op de Hamseweg was de maat voor Rein Leen vol: ‘Levensgevaarlijke cocktail’.
Daarom bood hij in maart een petitie aan met bijna vijfhonderd handtekeningen aan in de Amersfoortse gemeenteraad om de oude situatie te herstellen.
Die was volgens hem veel veiliger. ,,Fietsers worden nu gebruikt als een rijdende wegafzetting”, zo zei hij eerder in de krant.
,,We hebben als gemeente een zorgplicht, er fietsen hier honderden mensen”, zo vindt ook Menno Fousert van oppositiepartij ‘Amersfoort2014’.
‘Situatie wordt als onveilig ervaren, maar voldoet aan de normen’
Zijn plan om de vrij liggende fietspaden terug te brengen, behaalde met 14 van de 37 stemmen geen meerderheid.
Wethouder Bijlholt beloofde om op korte termijn de invoegstrook van het fietspad naar de weg breder en duidelijker te laten maken, zodat automobilisten de fietsers beter zien aankomen.
Op de langere termijn wordt een groter gedeelte van de Hamseweg een 30-kilometerweg.
Het is te hopen dat het veiliger op gaat worden, we zullen zien.
Verkeerssituatie 2020.
Verkeerssituatie 2021.
Verkeerssituatie 2022.
‘Levensgevaarlijke verkeerssituatie’ in Hoogland wordt niet teruggedraaid | RTV Utrecht
Een kortetermijn oplossing of een kort door de bocht oplossing. Niet veilig.
Zo te zien inderdaad knap gevaarlijk
Echt té gek voor woorden, alsof de snelheid verlagen helpt, daar houdt niemand zich aan. maar ook als zee dat wel zouden doen blijft het gevaarlijk om op zo’n druk punt al die verkeersdeelnemers op die manier in elkaar te laten schuiven.
Een plek om te vermijden. Te gevaarlijk.
een verandering is niet altijd een verbetering Hans
al was het wel zo bedoelt
groeten
Beter een andere route nemen Hans, dit is vragen om ellende.
Een verandering van de verkeerssituatie zou een verbetering moeten zijn! Nu moeten de fietsers het hebben van de verlaging van de max. snelheid van de auto’s. In een scoot zit je lager op de weg en heb je minder overzicht. Wat heb je aan normen als de verkeerssituatie als onveilig wordt ervaren? Werken er bij de gemeente geen ervaringsdeskundigen?
Gisteren op de fiets dacht ik aan je: ik reed langs IJsselstein (-:
Kijk je wel uit?!
Lieve groet.
Twee opmerkingen.. die ‘korte termijn’.. dat is ambtenarentaal en duurt voor gewone burgers meestal héél lang. En dan die weg die van 50km/u naar 30 is teruggebracht? Heb je weleens geprobeerd 30km/u te rijden in een auto? dat is kruipen en dat lukt geen mens, hoe goed je je best ook doet. Dus die snelheid blijft gewoon té snel. In Dordrecht is bij de begraafplaats ook zo’n straat waar auto’s te gast zijn.. je moet ze er eens zien scheuren..! Gemeenten gaan er bij dat soort dingen nog steeds vanuit dat de weggebruikers makke lammetjes zijn.. maar dat zijn ze alláng niet meer, men doet maar wat op de weg en zolang er nog amper blauw op straat is, komen ze er nog mee weg ook. Ik ben bang dat er daar eerst doden moeten vallen ja, zoals in dat filmpje gesteld wordt.. triest maar waar!
Tja, dan moet je niet hier komen. Hier zijn er nog veel en veel te weinig fietspaden.
mogge Hans
die wethouder Bijlholt , is totaal van de pot gerukt 🙁
en natuurlijk belooft ie iets en nog wel op korte termijn , dat betekend dus ” jaren ” later 😡
je hebt gelijk om die weg te mijden
geniet de dag
Beroerde en stompzinnige situatie. In een dorp in de buurt is ook zoiets, lastig en gevaarlijk.
Levensgevaarlijk, Hans! Wat is ‘op korte termijn’… ?!
Lie(f)s.
Het is er inderdaad echt niet beter van geworden. Dit punt kun je beter mijden, of even een stukje voetpad nemen.
Je mag er niet eens langs van mij hoor. Wat een gevaarlijke plek is dat geworden. Sommige mensen die wat achter een bureau verzinnen komen volgens mij nooit buiten. Juist de groep die het kwetsbaarst is, moet je niet in deze situatie willen brengen.
Love As always
Dimario
Het is inderdaad afwachten en hopen dat ze het veiliger zullen maken.
Heel goed om voorlopig een andere weg te kiezen als dat kan.
Hopen dat ze het toch veiliger gaan maken