Westelijke Rondweg.

De laatste keer dat ik een logje schreef over de Westelijke Rondweg was op
6 juli 2022.
De titel van het logje was “Westelijke rondweg voorbij”.
Een dossier van jaren, de zinloos omgezaagde bomen en het voortijdig sluiten van horeca leken allemaal zinloos te zijn geweest.
Maar opeens was er nieuws over de Westelijke Rondweg, nou ja die gaat er dus niet komen.
Maar men denk nu na over ‘Fiets Veilig Westzijde Amersfoort’, was er in de krant te lezen.
Voor de Westelijke Ontsluiting komt in de plaats een veel kleiner project onder de naam:
‘Fiets Veilig Westzijde Amersfoort’.
Dat wordt een soort westelijke rondweg voor fietsers en voetgangers.
Het gaat heel ongeveer 15 tot 25 miljoen kosten en wordt aangelegd in een periode van vier tot zeven jaar.
De groene ambities van het nieuwe college vind dat het verkeer te voet en op de fiets dient te worden bevorderd en daarom komt er wel een fietstunnel onder het spoor bij de dierentuin.
Een netelige kwestie blijft uitvoering van de aan te leggen spoortunnel,
moet deze ook toegankelijk zijn voor hulpdiensten?
Dan zou deze toch een autotunnel worden, al dan niet met een rijstrook voor het autoverkeer.
Er zouden dan wijzigingen in het ontwerp moeten komen, zo zal de doorrijhoogte naar
4,6 meter gaan en het verkeer heeft een langere hellingbaan nodig, om veilig de tunnel in en uit te rijden.
Enkele parkeerplaatsen bij het Dierenpark en restaurant De Kabouterhut zouden hiervoor
moeten wijken.
Voorts zijn er de wensen van de ProRail, de spoorbeheerder wil talrijke spoorovergangen in het hele land ongelijkvloers maken, wat dus neerkomt op aanleg van bruggen en tunnels.
En dat zouden tevens volwaardige autotunnels kunnen zijn.
Een tunnel die nu of later alsnog voor autoverkeer kan worden gebruikt, is duurder en kan
misschien op bezwaren rekenen van bepaalde politieke partijen.
Dit kan immers als een stimulans worden gezien voor het autoverkeer.
Daarom wordt er nog een verkeersanalyse uitgevoerd, want de partijen zijn er nog niet uit.
Het project ‘Fiets Veilig Westzijde Amersfoort’ is verdeeld in de delen Zuid (van de Daam Fockemalaan tot de Stichtse Rotonde), Midden (de spoortunnel) en Noord (de rest van de Barchman Wuytierslaan) .
Het zuidelijke gedeelte kan als eerste worden aangelegd, wat betekent dat de Stichtse Rotonde binnen enkele jaren op de schop gaat.
Hiervoor hoeft het bestemmingsplan niet worden aangepast, want hier rijdt al autoverkeer en dat zal zo blijven.


2024-04-14 Fietszwerm Amersfoort, afsluiting week van de rechtvaardige straat

12 gedachten over “Westelijke Rondweg.

  1. Mirjam Kakelbont

    Dat is een berg geld. Heel positief dat het wordt gebruikt voor de veiligheid van voetgangers en fietsers. Uiteindelijk is in Krimpen ook een fietstunnel gekomen. Het was een hoop gesteggel maar er vallen nu geen gewonden meer.

  2. Lies

    Met interesse gelezen, Hans, zoals al je logjes.
    Hulpdiensten…, kunnen bij ‘mij’ ook niet. Brandweer bv. kan mijn huis niet bereiken, enkel uit de lucht!
    Lie(f)s.

  3. Sjoerd

    we hebben hier ook een fietstunnel die in noodgevallen gebruikt kan worden door kleinere voertuigen zoals Ambulance of Politie, maar niet voor normaal auto verkeer. Aan voor en achterzijde staat een afsluitbare zuil in het midden. Alleen vrachtwagens en brandweer kunnen er niet door.

  4. Karel

    mogge Hans
    als fietser ben ik natuurlijk voor een goede fietsverbinding e4n al helemaal voor een fietstunnel onder het spoor door , landelijk vanzelf 🙂
    of het zover zal komen daar in Amersfoort , ik ben benieuwd

    geniet de dag

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *