Afgelopen dinsdag 9 juli schreef ik een blog over dat Amersfoort via het spoor op slot zit.
Er wordt nu hard gewerkt aan het spoor, tijd om eens terug te gaan in de tijd.
Seinhuis (Post VI) stond op het spoorwegemplacement vlak bij het centraalstation.
Via deze seinpost werd de infrastructuur van het spoor handmatig bediend.
Voor mensen die voor februari 2023 met de trein van en naar het centraalstation reisden die kennen Seinhuis (Post VI) vast wel, na deze datum werd het gesloopt.
Op het spoorwegemplacement staan diverse kleine gebouwen, waaronder enkele remises en een tweetal seinhuizen.
Mede door de vele verbouwingen is niet met zekerheid te zeggen wanneer het seinhuis,
dat wordt aangeduid met de naam Post VI, werd gebouwd.
Het uiterlijk is functioneel met de horizontale ramen en met betonnen luifels die doen
vermoeden dat het mogelijk al uit de jaren dertig van de twintigste eeuw dateert.
Het seinhuis zal worden gered, want zal de raad heeft ingestemd met herbouw van wat ‘Seinhuis (Post VI).
Het was niet echt een opvallend gebouw en ook dusdanig vervallen toen het begin 2023
noodgedwongen werd gesloopt.
Maar het wordt min of meer herbouwd op een centrale plek op de Wagenwerkplaats,
het voormalige industrieterrein tussen het Centraal Station en het Soesterkwartier.
Het Seinhuis (Post VI) werd belangrijk omdat het een industrieel monument is.
Het vertegenwoordigt de tijd waarin zowat het hele Soesterkwartier werkzaam was voor het spoor, de wijk is dan ook oorspronkelijk voor het spoorpersoneel gebouwd.
Het Seinhuis (Post VI) was volgens deskundigen het laatste van zijn generatie in Amersfoort.
Toen het werd gebouwd werden de wissels en de seinen nog handmatig vanaf zo’n post
bediend.
Dat ging met enorme hendels, die aan staaldraden waren verbonden.
Stichting Historisch Dieselmaterieel (SHD) nam op 3 december 2022 afscheid van post VI in Amersfoort.
De heuvelpost werd begin februari 2023 gesloopt en Paul van Baarle doet verslag op hun
website met de titel “Afscheid post VI in Amersfoort”.
De locatie van Seinhuis (Post VI) is met behulp van Google Earth gedateerd 2022 nog te zien.
De locatie van Seinhuis (Post VI) Google Earth, gedateerd 2022.
Seinhuis (Post VI) uit ca. 1935 op het spoorwegemplacement.
Ontwerp van de herbouw van Seinhuis (Post VI).
Een beetje jammer dat ze het origineel niet gerestaureerd hebben Hans
prettige dag
Het moet toch niet zo moeilijk zijn om replica te bouwen van het oude seinhuis, zo’n moderne frutsel kunnen ze beter achterwegen laten, dat lsaat nergens op.
Ha eerst laten verloederen en dan er een terug willen…de modernere versie.
Gekker kunnen ze het niet maken
Dit vind ik dan weer iets zwaar belachelijks.. zo’n seinhuis terug opbouwen omdat het toch van culturele historische waarde is als industrieel monument .. okee, daar kan ik inkomen.. maar dan maken ze er iets geheel anders van? een modern gedrocht??? dat slaat echt als een tang op een varken. Een monument, daar mag je juist niks aan veranderen.. ze moeten het dus precies zo opbouwen als het wás.. anders is het echt complete onzin.
Leuk die herinneringen. Bij ons is er géén steen meer van herkenbaar en dat is zo jammer hé.
Mooi modern ontwerp.
Dat ‘oude’ vond ik supermooi, maar wie ben ik, Hans?!
Lie(f)s.
Oude dingen die toch bewaard worden. Goed zo
Het seinhuis wordt herbouwd en da’s al iets positiefs.
Natuurlijk ken ik het wel… Maar ik ben benieuwd of ik het nog allemaal herken na de zomervakantie. Dat stadhuis is ook een best bouwgat trouwens.
Love As Always
Dimario
Dit heb ik ook gezien toen wij erlangs reden met de trein. Echt oudje. Staat nou nog. Leuke foto dat je nog hebt.
Jammer dat weg gaat…… Zonde.
Jammer dat het origineel niet gerestaureerd is blijven bestaan.
Het komt goed met amersfoort
ook zonder trein 😉
Een @->- voor U.
mogge Hans
daar zal ik wat een keren zijn langs gereden van en naar Hilversum
een stukje spoor geschiedenis wat zal blijven bestaan dus , goede zaak
geniet de dag