Veiliger, sneller en prettiger fietsen over een breed fietspad met zoveel mogelijk voorrang op kruisingen: dat is het idee achter het concept doorfietsroutes.
Dit schreef ik in de opening van de weblog op 23 mei 2024.
Maar er is meer, de provincie Utrecht zet naar eigen zeggen samen met gemeenten
‘grote stappen’ in het realiseren van doorfietsroutes.
Dit zijn vlotte, veilige en prettige fietspaden die steden en dorpen met elkaar verbinden.
Met deze routes moet het aantrekkelijker worden om de fiets te pakken voor woon-werkverkeer en recreatieve ritten.
Door bredere fietspaden, goede bewegwijzering, belijning en vaker voorrang op ander verkeer moeten fietsers sneller kunnen doorrijden, zonder vaak te hoeven stoppen.
Momenteel wordt er gewerkt aan de aanleg van doorfietsroutes in onder andere Amersfoort, Woerden en Amerongen.
Na de officiële opening van de doorfietsroutes Amersfoort-Bunschoten wordt in 2025 de
tweede route Amersfoort-Utrecht officieel geopend.
De doorfietsroutes zorgen voor comfortabele verbindingen tussen plaatsen zoals Utrecht, Amersfoort, IJsselstein en Woerden.
Het draagt bij aan minder files, minder uitstoot, een gezondere leefomgeving voor iedereen en vlotter op de plek van bestemming.
Bij de aanleg van doorfietsroutes gaat het niet altijd om het aanleggen van volledig nieuwe
routes.
Meestal betreft het een aanpassing of verbetering van een bestaande route.
De provincie verwacht dat er in 2025 twee doorfietsroutes geopend kunnen worden.
In 2028 zijn alle negen Utrechtse doorfietsroutes naar verwachting gereed.
Eelco van Ruiten, projectmanager in het Fietsteam van de provincie Utrecht,
geeft uitleg in de video aan de hand van een voorbeeld.
In het dossier Doorfietsroutes op de website van de provincie Utrecht en die van de gemeente Amersfoort staat meer informatie.
Ruim baan voor de fietsers. Net als met autowegen ontstaan er nu ook fietssnelwegen, alleen moeten die altijd wat beter in het landschap passen.
Nederland heeft het beste fietsnetwerk van heel de wereld. Dat vergeten we wel eens. Ik ook, hoor. Op de fiets kies ik mijn route zo uit dat ik geen (of minimaal) verkeerslichten tref en dat lukt steeds beter vanwege de aanleg van rotondes. Stoppen en stilstaan vind ik niks. Wanneer het koud is, koel je ook snel af. Dan neurie ik maar een liedje.
Dag Hans, lieve groet ♥
Dat zou vroeger zeker heel goed gewerkt hebben, nu zit er onder de fietsers zélf heel veel verschil in snelheid waardoor ze zelf een gevaar voor elkaar vormen. Maar dat moet de toekomst nog uitwijzen natuurlijk.
En dan rijden daar de fietsers mekaar aan, haken in mekaar. Vrees een beetje moeite voor niets. Al hoop ik dat de fietsers er veilig mogen raken.
En dat alles om mensen uit hun auto te krijgen? Ik raag me af of dat zo gaat lukken.. maar voor de mensen díé al fietsen is het wel fijn natuurlijk.
Goede zaak aandacht voor de vele fietsers 🙂
Nederland staat veel verder dan Vlaanderen wat het fietsen en fietspaden betreft. Gelukkig begint men hier ook aan de veiligheid van de fietsers te denken.
Als fietsers verzuchtten we vaak: leg een fietspad aan naast de snelwegen.
Om de natuur te bewonderen kiezen we wel een ander pad.
Een noodzaak, Hans, ook voor de veiligheid.
Lie(f)s.
Ik vind het een prachtig idee! Veel beter voor mens en natuur als er minder in de auto werd gereden en meer werd gefietst.
mogge Hans
een pracht dat er meer van komen , doet mijn fietsershart goed
net als fietsstraten waar de auto te gast is zijn fijn
al fiets ik zelf liefst in het buiten gebied weg van drukte 🙂
geniet de dag
Wat fietsen betreft zou ik best weer in Nederland willen wonen. 😊😊👍
Ik vind het een prima oplossing, nu nog overdekken met zonnepanelen, een win win situatie…
Ik stop ook niet graag tijdens het fietsen, maar ik neem juist niet de grote route, want die is saai en je rijdt naast uitlaatgassen. Niet zo grappig. Nee hoor, ik fiets wel een klein beetje om, dat maakt het voor mij dat ik ga fietsen.
Love As always
Dimario
ik kende het ook niet, maar je staat er eigenlijk niet stil bij, hier op de grote baan is dat eigenlijk ook
Een @->- voor U.
Ik had de term doorfietsroute nog niet gehoord. Wat goed dat er aan gewerkt wordt. Echt heel goed!