Doorfietsroutes.

Veiliger, sneller en prettiger fietsen over een breed fietspad met zoveel mogelijk voorrang op kruisingen: dat is het idee achter het concept doorfietsroutes.
Dit schreef ik in de opening van de weblog op 23 mei 2024.
Maar er is meer, de provincie Utrecht zet naar eigen zeggen samen met gemeenten
‘grote stappen’ in het realiseren van doorfietsroutes.
Dit zijn vlotte, veilige en prettige fietspaden die steden en dorpen met elkaar verbinden.
Met deze routes moet het aantrekkelijker worden om de fiets te pakken voor woon-werkverkeer en recreatieve ritten.
Door bredere fietspaden, goede bewegwijzering, belijning en vaker voorrang op ander verkeer moeten fietsers sneller kunnen doorrijden, zonder vaak te hoeven stoppen.
Momenteel wordt er gewerkt aan de aanleg van doorfietsroutes in onder andere Amersfoort, Woerden en Amerongen.
Na de officiële opening van de doorfietsroutes Amersfoort-Bunschoten wordt in 2025 de
tweede route Amersfoort-Utrecht officieel geopend.
De doorfietsroutes zorgen voor comfortabele verbindingen tussen plaatsen zoals Utrecht, Amersfoort, IJsselstein en Woerden.
Het draagt bij aan minder files, minder uitstoot, een gezondere leefomgeving voor iedereen en vlotter op de plek van bestemming.
Bij de aanleg van doorfietsroutes gaat het niet altijd om het aanleggen van volledig nieuwe
routes.
Meestal betreft het een aanpassing of verbetering van een bestaande route.
De provincie verwacht dat er in 2025 twee doorfietsroutes geopend kunnen worden.
In 2028 zijn alle negen Utrechtse doorfietsroutes naar verwachting gereed.
Eelco van Ruiten, projectmanager in het Fietsteam van de provincie Utrecht,
geeft uitleg in de video aan de hand van een voorbeeld.


In het dossier Doorfietsroutes op de website van de provincie Utrecht en die van de gemeente Amersfoort staat meer informatie.

16 gedachten over “Doorfietsroutes.

  1. Mirjam Kakelbont

    Nederland heeft het beste fietsnetwerk van heel de wereld. Dat vergeten we wel eens. Ik ook, hoor. Op de fiets kies ik mijn route zo uit dat ik geen (of minimaal) verkeerslichten tref en dat lukt steeds beter vanwege de aanleg van rotondes. Stoppen en stilstaan vind ik niks. Wanneer het koud is, koel je ook snel af. Dan neurie ik maar een liedje.
    Dag Hans, lieve groet ♥

  2. rietepietz

    Dat zou vroeger zeker heel goed gewerkt hebben, nu zit er onder de fietsers zélf heel veel verschil in snelheid waardoor ze zelf een gevaar voor elkaar vormen. Maar dat moet de toekomst nog uitwijzen natuurlijk.

  3. mizzD

    En dat alles om mensen uit hun auto te krijgen? Ik raag me af of dat zo gaat lukken.. maar voor de mensen díé al fietsen is het wel fijn natuurlijk.

  4. Karel

    mogge Hans
    een pracht dat er meer van komen , doet mijn fietsershart goed
    net als fietsstraten waar de auto te gast is zijn fijn
    al fiets ik zelf liefst in het buiten gebied weg van drukte 🙂

    geniet de dag

  5. די מריו

    Ik stop ook niet graag tijdens het fietsen, maar ik neem juist niet de grote route, want die is saai en je rijdt naast uitlaatgassen. Niet zo grappig. Nee hoor, ik fiets wel een klein beetje om, dat maakt het voor mij dat ik ga fietsen.

    Love As always
    Dimario

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *