Het is het gesprek van de dag aan boord van het zendschip.
Zelfs in de GGOS denkt men na of wat er zou gebeuren als de bevoorrading zou stil te komen staan.
Want zonder vrachtwagenchauffeurs stort de wereld in en dat is niet overdreven.
Stel je eens voor dat de supermarkten binnen een dag niks meer in de schappen hebben liggen.
Tankstations worden ook niet bevoorraad en dan staat het verkeer en machines stil.
Iedere sector, van de primaire tot de tertriaire (tertiaire sector is de economische sector waarin bedrijven met de verkoop van hun goederen of diensten winst willen maken), is ergens via een diepe keten afhankelijk van vrachtwagens en hun chauffeurs.
Daar mogen we best eens bij stilstaan, deze dag wordt voortaan jaarlijks gevierd op de eerste donderdag na Sinterklaas en dat doen we dit jaar dus vandaag op 12 december, tijdens de
“ Dag van de Vrachtwagenchauffeur”.
De Dag van de Vrachtwagenchauffeur is in 2019 opgericht door verschillende
belangenorganisaties zoals “TLN” en“VVT” en door vakbonden als de FNV en CNV.
De bedoeling van de Dag is om aandacht te vragen voor de rol van de vrachtwagenchauffeurs in de huidige samenleving, want ondanks hun essentiële werk worden ze nog vaak beschimpt.
Dat de sector ook onder grote druk staat door een te kort aan personeel en ook de
automatisering speelt op dagen als deze ook mee.
Maar eerder dit jaar was er al de verkiezing van de veiligste vrachtwagenchauffeur van 2024.
Daar draaide het om tijdens de “NK Veiligste Chauffeur 2024” tijdens de TVM Awards.
De beste beroepschauffeurs van Nederland streden afgelopen 28 september om deze prijs.
Wilco van de Berg was de winnaar van de dag, maar voor alle deelnemers en bezoekers was het opnieuw een bijzonder evenement om mee te maken.
Dag van de Vrachtwagenchauffeur 2024.
NK Veiligste Chauffeur 2024.