Dag van de Vrachtwagenchauffeur.

Het is het gesprek van de dag aan boord van het zendschip.
Zelfs in de GGOS denkt men na of wat er zou gebeuren als de bevoorrading zou stil te komen staan.
Want zonder vrachtwagenchauffeurs stort de wereld in en dat is niet overdreven.
Stel je eens voor dat de supermarkten binnen een dag niks meer in de schappen hebben liggen.
Tankstations worden ook niet bevoorraad en dan staat het verkeer en machines stil.
Iedere sector, van de primaire tot de tertriaire (tertiaire sector is de economische sector waarin bedrijven met de verkoop van hun goederen of diensten winst willen maken), is ergens via een diepe keten afhankelijk van vrachtwagens en hun chauffeurs.
Daar mogen we best eens bij stilstaan, deze dag wordt voortaan jaarlijks gevierd op de eerste donderdag na Sinterklaas en dat doen we dit jaar dus vandaag op 12 december, tijdens de
Dag van de Vrachtwagenchauffeur”.
De Dag van de Vrachtwagenchauffeur is in 2019 opgericht door verschillende
belangenorganisaties zoals “TLN” en“VVT” en door vakbonden als de FNV en CNV.
De bedoeling van de Dag is om aandacht te vragen voor de rol van de vrachtwagenchauffeurs in de huidige samenleving, want ondanks hun essentiële werk worden ze nog vaak beschimpt.
Dat de sector ook onder grote druk staat door een te kort aan personeel en ook de
automatisering speelt op dagen als deze ook mee.
Maar eerder dit jaar was er al de verkiezing van de veiligste vrachtwagenchauffeur van 2024.
Daar draaide het om tijdens de “NK Veiligste Chauffeur 2024” tijdens de TVM Awards.
De beste beroepschauffeurs van Nederland streden afgelopen 28 september om deze prijs.
Wilco van de Berg was de winnaar van de dag, maar voor alle deelnemers en bezoekers was het opnieuw een bijzonder evenement om mee te maken.


Dag van de Vrachtwagenchauffeur 2024.

NK Veiligste Chauffeur 2024.

16 gedachten over “Dag van de Vrachtwagenchauffeur.

  1. rietepietz

    En het is zeker géén beroep zonder haken en ogen hoor ik met enige regelmaat van m’n schoonzoon. Maar het is wél een beetje “een manier van leven”. Mijn schoonzoon verkocht op enig moment zijn bedrijf met drie wagens, maar na enige tijd in ruste begon het bloed toch weer te kriebelen en rijdt hij weer met enige regelmaat op Engeland.

  2. Mirjam Kakelbont

    Je zal iedere (werk)dag op de weg ‘zitten.’ Dan zal je aardig stressbestendig moeten zijn. Ze doen het toch maar! En inderdaad: zonder hen staat alles stil.

  3. Joke

    Zie dat ze dat in BE ook ‘vieren’ sinds een drietal jaar.
    Het beroep is veel veranderd, zoals alles trouwens, door de jaren heen.
    Mijn vader moest handmatig zijn vrachtwagen laden met bouwmateriaal. Geen verwarming, geen service stuur en de motor in de stuurcabine…
    Hij is er doof van geworden en zijn vingers krom.
    De tijd…

  4. mizzD

    zolang ze een beetje fatsoenlijk rijden en niet altijd maar denken dat ze de koning van de weg zijn, heb ikwel veel respect voor de mensen die dit beroep uit willen oefenen. in vriendliefs familie zijn er veel –voormalige– vrachtwagenchauffeurs, dus ik weet wel wat een zwaar beroep dat is.

  5. Peter

    15 jaar lang heb ik op een dikke vrachtwagen gereden maar gelukkig in een tijd met weinig files in de jaren 1970 eind 1985. Als ik nu naar het verkeer kijk dan ben ik blij met pensioen te zijn.

  6. Melody

    Er zou inderdaad wel wat meer aandacht voor mogen zijn…. zowel van ons als van de roverheid… .er zijn veel slechte chauffeurs bij de weg ookl, daar mag wel een rijschool bij

  7. Dorien

    Oef, ik zou het vreselijk vinden om de hele dag over al die drukke wegen te rijden. ’t Is maar goed dat ze er zijn, die vrachtwagen chauffeurs.

  8. Karel

    mogge Hans
    als je wagens ziet inparkeren ergens in een stad , is het elke x weer van petje af

    geniet de dag

  9. Sjoerd

    Het zal wel niet lang meer duren voordat de bestuurders van die bestelbusje ook een eigen dag krijgen, wat een beroep zeg…

Reacties zijn gesloten.