Autoluw het lijkt het toverwoord van deze tijd en niet iedereen is daar blij mee.
Zo schreef ik er al een blog over op 27 oktober 2020, met een duidelijke wens.
Een positieve ontwikkeling die door blijft gaan is wel dat volgend jaar de autoluwe binnenstad uitgebreid wordt naar de Kamp.
Uiterlijk 2 jaar later, begin 2028, moet het vernieuwen van de winkelstraat echt gaan beginnen.
Want de ondernemers zijn niet echt blij zoals de verkeersstroom nu op de Kamp is ingericht.
De plannen om de Kamp op te knappen liggen al jaren klaar, maar eind vorig jaar kwam de
wethouder met het bericht dat er te weinig geld en capaciteit was.
De gemeenteraad is het daar niet mee eens en wil dat de winkelstraat alsnog wordt opgeknapt.
Zo zal er meer ruimte voor voetgangers komen en de straat zal groener worden ingericht.
In de plannen is er minder ruimte voor de auto en de gemeenteraad breidt de autoluwe
binnenstad dus al voor de werkzaamheden uit.
Bewoners krijgen een ontheffing en er gaan toegangstijden in de ochtend en de avond gelden.
Leveranciers en klanten die met de auto komen kunnen dan de winkels bezoeken.
Het zijn dezelfde regels die gelden als de rest van de autoluwe binnenstad.
Raadsleden hopen dat het ook de boeteregen bij de binnenstad zal verminderd, want afgelopen jaar zijn tienduizenden automobilisten beboet bij de autoluwe binnenstad op de Weverssingel.
De entree van de autoluwe binnenstad is voor veel bezoekers verwarrend.
Nu de autoluwe binnenstad wordt uitgebreid, zal ook de flitspaal verplaatst worden.
Het is een mogelijk het einde aan de boeteregen die in de binnenstad plaats vind,
omdat de flitspaal wordt verplaatst naar rotonde De Stier.
Mocht het aanpassen van de winkelstraat later beginnen, dan zal ook het uitbreiden van de
autoluwe binnenstad later plaatsvinden.
Ondernemers boos nu opknappen winkelstraat weer wordt uitgesteld.

Een wens was de de grote- en kleinespui autovrij te maken,
schreef ik in de blog van 27 oktober 2020.

Ondertussen is deze wens waarheid geworden.
Maar mensen slecht te bern moeten nergend meer heen.
Zolang men dan maar wél zorgt voor een goed openbaar vervoer is het prima.
Tja, het heeft zijn voors en tegens.
Autoluw is de nieuwe trend en daar is heel veel voor te zeggen. De stad teruggeven aan de bewoners. Voor mij maakt het niet uit, want ik ga met het OV naar Rotterdam. Voor inwoners zal het anders liggen, maar zeg nou zelf: dat kinderen weer op straat kunnen spelen, is toch goud waard?
Op termijn dus een veel jarenplan…
Nu nog uit voeren OOIT
voor de een een probleem voor de ander een feest,
zo gaat dat,
ik.vind het wel fijn als ik ergens loop dat ik niet uit m,n sokken geblazen wordt
Auto luw of auto vrij centrum moet kunnen, ook hier in Roeselare, maar dan moet er meer geinvesteerd worden in openbaar vervoer want niet iedereen is goed te been.
mogge Hans
ik kan mij vinden in de tekst van Sjoerd
niet in die van John , oké de wagen is hun bezit , niet de openbare ruimte
elkaar de ruimte geven is mijn motto , dus geven en nemen
binnensteden van oude plaatsen zijn niet gemaakt voor al dat rijdende blik
geniet de dag
Auto luw oké, maar het wordt wagenbezitters steeds lastiger gemaakt. Mensen hebben hun geld in een wagen gestopt, het is hun bezit.
Het idee van minder auto’s vind ik altijd erg aansprekend, maar het kan inderdaad wel voor logistieke problemen zorgen natuurlijk.
Ik vind dat de binnenstad helemaal autovrij moet zijn. Supermarkten, doe-het-zelf zaken en meubelhandel gaat maar het industrieterrein op. Wellicht wat cru, maar er zijn steden waar dit zo is ingericht. En er zal dan ook wat aan de infrastructuur gedaan moeten worden. Geen enkele historische binnenstad is ontwikkeld voor auto’s.
Tja, de mens moet ergens kunnen parkeren. Het is wel heerlijk voor fietsers en voetgangers die autoluwe binnenstad.
Zolang er tijden aan hangen en mensen er doorheen kunnen zullen ze er blijven rijden is mijn ervaring hier in de binnenstad. Ja maar even. En dat soort teksten.
Love As always
Dimario
ik vind het wel fijn, geen auto’s in het centrum
Een @->- voor je.
Brugge heeft ook zo’n straten, Hans. De Katelijnestraat, jou wel bekend, heeft zo’n véél opbrengende flitspaal staan…
Lie(f)s.