Een vervolg blogje, op een gevaarlijke rotonde, blijkt nu.
Zo ook deze keer na het lezen van een artikel, dacht ik terug aan het weblogje van
23 april 2024 over de rotonde de nieuwe poort in Amersfoort.
Dat er veel gebruikers van de rotonde zijn die er de zenuwen van krijgen.
De oorzaak ligt in het feit dat de rotonde De Nieuwe Poort heel onoverzichtelijk is.
En dat geldt niet alleen voor automobielen maar ook voor tweewielers.
De gemeente blijkt nu nu een veilige oplossing te hebben bedacht, de vijf op- en afritten,
fietsers die van twee kanten komen en een blinde helling maken de rotonde bij het Eemplein
ingewikkeld genoeg om menig gebruiker de zenuwen te bezorgen.
En dan te weten dat er 20.000 automobilisten en 17.000 fietsers per dag gebruik maken van de rotonde en zo ook nog een van de drukste verkeerspleinen van Amersfoort maakt.
Het gevolg: ongelukken, getoeter, ergernis en (bijna) ongelukken.
Eindelijk oplossing voor gevaarlijkste rotonde van Amersfoort, maar is het genoeg?
Sinds 2015 werkt de gemeente al aan een oplossing voor dit probleem, dat is dus al 10 jaar.
Een veelheid aan plannen is inmiddels langs gekomen gepasseerd, zoals het plaatsen van
verkeerslichten, dit bleek onvoldoende veilig tot het uitdiepen van de tunnelbak onder de
rotonde, maar dat bleek te duur.
Begin april is de gemeente begonnen met de veranderingen, die na men hoopt in ieder geval
tijdelijk voor een oplossing moet zorgen.
De betonblokken die de rotonde sierden worden vervangen voor groenstroken.
Door deze stroken kunnen automobilisten niet meer vloeiend, maar moeten ze in een haakse hoek de bocht nemen, is de gedachte van de gemeente.
Daardoor komen ze bij het verlaten haaks van de rotonde haaks te staan op de fietsers en
voetgangers, die ze daardoor beter moeten kunnen zien.
Maar of dit de oplossing is, dat zal nog moeten blijken.
De rotondes zijn er in de loop van de tijd eerder onveiliger dan veiliger geworden.
De gehaastheid, het ongeduld en individuele gedrag in het verkeer is het probleem.
Eigenlijk moeten de weggebruiker worden getemd op de rotonde zodat deze minder gehaast gebruik maken van de rotonde.
De afgelopen periode hebben de aannemers werkzaamheden aan de rotonde uitgevoerd.
Door diverse aanpassingen is deze verkeerssituatie een stuk veiliger geworden.
De verandering bestond uit: aanbrengen van banden op asfalt en verplaatsen van de
regenwater kolken en het aanbrengen van nieuw straatwerk.

Overzicht van de nieuwe indeling.

Aan gebrachte van banden op asfalt.

Het aanbrengen van het nieuw straatwerk.

Het aangebrachte straatwerk en banden.

Overzicht van de rotonde, op de achtergrond de bouwkranen bij het nieuwe stadhuis.
Het zijn natuurlijk ook de verkeersdeelnemers die zich beter moeten gedragen, maar ja, dat schijnt maar niet te lukken.
Eerst denken dan doen…
Vele maatregelen maken het niet veiliger…en als bestuurder blijft het altijd opletten.
De haast eruit halen zal wel niet lukken 😉
Tja.. beetje heel erg ingewikkeld, dat maakt de dingen er nooit eenvoudiger op. Langzaam verkeer helemaal van ’t snelverkeer scheiden (en zéker niet kruisen) is vaak de enige oplossing.. maar dan moet er wel heel veel veranderd gaan worden daar.. en dat is dan vast ook weer te duur.
Denk dat ik er nog verward zou rondrijden en niet echt zou weten waar eerst te kijken….
Het heette indertijd dé oplossing voor lastige kruispunten.
Maar 100% veiligheid kan niemand garanderen.
Misschien als de gebruikers stapvoets rijden. 🙂 😉
In Brugge staat op verschillende kruispunten, geen rotondes, Hans, een ‘vierkant groen licht’, en dat heeft het veel veiliger gemaakt.
https://liesonderweg.wordpress.com/2021/11/10/eerste-vierkant-groen-licht-in-west-vlaanderen-brugge/
Lie(f)s.
Inderdaad gebeuren er te veel ongelukken in die rotondes. Ik hoop dat de oplossing iets zal helpen. Hier heeft men een gevaarlijke rotonde veranderd in een kruispunt met stoplichten. 7
In Goes liggen meer gevaarlijke rotondes. Een, die ligt vlak na de spoortunnel waar fietsers dus uit een donker gat komen die je als automobilist niet kunt zien. Het is er altijd drama.
Hier vlakbij ook zo’n rotonde die als gevaarlijk geschouwd wordt. Zolang niemand zich aanpast aan de verkeersituatie zullen alle oplossingen nutteloos zijn.
Rotonde moet zeker goed opletten wat eraan komt. Gebeurde ook ongelukken. Dan kunnen auto niet verder op zij rijden. Lijkt mij…. Vaak rijden idioten op de wegen. Ik merk ook als met broer mee gaat. Uitkijken geblazen. Rotonde ziet ook ernaast stoep maken. Vreemd zo. Fijne dag,
Ik zeg, haal die fietsers daar weg en dat scheelt al heel veel. En dan bedoel ik natuurlijk niet weren, maar eerder een brug of zoiets.
Love As always
Dimario
Dat hebben ze in Schinveld op gelost door over het drukke punt bij de Selfkantweg een brug voor fietsers over de rotonde te maken. Daar gebeurde veel ongelukken, nu niet meer.
ik hou niet van zulke rotondes, maar ze zijn er wel, waarom maken ze het soms zo ingewikkeld
Een @->- voor je.
mogge Hans
zal men er ooit uitkomen , bij geen aanpassing aan het gedrag van de gebruikers , ben ik bang van niet
het is gewoon te druk en een ieder heeft haast en vind dat hij/zij het meeste recht heeft 🙁
geniet de dag