Westelijke rondweg.

Het eerste logje over de aanleg westelijke rondweg Amersfoort schreef ik al op 10 januari 2019, onder de titel Bomen.
Nu lees ik bij verschillende media dat de aanleg van Westelijke Ontsluiting twijfelachtig is geworden en de aanbesteding is opgeschort.
De tegenstand van Westelijke Ontsluiting heb ik in latere logjes nog verklaard.
Nu zijn er al flink wat bomen gekapt en voorbereidingen getroffen, maar nu het is de vraag of de Westelijke Ontsluiting er zo en zo wel gaat komen.
De gemeente Amersfoort is er nog niet in geslaagd om een aannemer te vinden die de geplande westelijke rondweg voor een bedrag van 68,3 miljoen euro wil aanleggen.
Daarom wordt de aanbestedingsperiode met zeker een half jaar verlengd.
Het is op dit moment niet zeker of het project in de huidige omvang door kan gaan.
Opdrachtgevers ProRail en de gemeente Amersfoort gaan nu met meerdere aannemers in gesprek om te bekijken wat er nodig is om het project wel te kunnen voltooien.
Dat zal echter een lastig verhaal worden, want veel financiële speling is er niet.
Want eerder heeft het college beheersmaatregelen getroffen zodat het plafondbedrag al werd verruimd.
De vertraging zorgt voor veel onzekerheid, ook voor verantwoordelijk wethouder Hans Buijtelaar is het een teleurstelling. “Dit is niet de gewenste uitkomst van de aanbesteding.
Het is een complex project waar veel kanten aan zitten.”
Een interview met hem is op de website van rtvutrecht.nl te zien.
Het risico is aanwezig dat de aanbesteding in de huidige vorm of gefaseerd vanwege financiële beperkingen niet zal slagen.
Dit kan leiden tot een nieuwe aanbesteding met een gewijzigde opdracht voor de aannemers.
In dat geval zal een nieuw besluit van de gemeenteraad nodig zijn.
Helaas staat het project te schudden in zijn voegen, maar zijn op voorbaat wel de bomen gekapt.
Vind het toch vreemd dat de gemeente Amersfoort het beleid zo aan het voeren is.
Waarom niet eerst een duidelijk beleid omtrent de aanleg en dan pas daden.


diverse uitvoeringen.

14 gedachten over “Westelijke rondweg.

  1. Mirjam Kakelbont

    Het is wat: een weg aanleggen voor 68,3 miljoen euro. Dat geld kan beter gebruikt worden voor de zorg en het onderwijs. Bomen moet je niet willen kappen. Je kunt er wel nieuwe voor in de plaats zetten, maar die produceren lang zoveel zuurstof niet als de volwassen exemplaren.
    Uiteindelijk zal de weg er wel komen… Geen idee hoe het in hoofden van andere mensen werkt 🙁
    Lieve groet ♥

  2. willyduvel

    Op het ogenblijk dat enzovoort he Hans Waarom beginnen die super slimme mensen altijd (of heel veel ) met het verkeerde eerst ? Voor zulke werken is er toch normaal een sluitende planning maar ………..blijkbaar niet altijd Sterke groetjes

  3. Nicole Orriëns

    68,3 miljoen euro… Wat een enorm bedrag is dat zeg. Ik kan het me gewoon niet eens voorstellen.

    Bij ons in de buurt is ook een randweg gekomen. Ik geloof dat er 15 jaar tegen geprotesteerd is, maar nu ligt hij er. En hij wordt flink gebruikt…

  4. mizzD

    Zonde van die bomenkap.. daar beginnen ze altijd mee en dan maar zien of er verder wat van komt.. maar die bomen zijn en blijven weg.

    Je postje staat er trouwens twee keer vandaag.

  5. John

    De weg komt er wel, let maar op. Het ging hier ook zo met de Sloeweg, en later met de ongelijkvloerse verbindingen die de Sloeweg aan de Westerscheldetunnelweg moest verbinden. Er was geen geld voor op het eind maar alles werd aangelegd.

  6. Lies

    Misschien kunnen ze de aannemer van onze straat gebruiken, Hans…
    Bij een vriendin van me staan intussen 11 stutten, hebben ze 4 poutrellen geplaatst, 4 stevige steunplaten van 4m²… Haar gevel puilt 13mm. naar buiten. Straatwerken, het kan verkeren…
    Sinds eind vorig jaar kan je onze straat niet meer in, en we hebben nog voor mààààànden…
    Of ‘onze’ aannemer, van onze huizen, je-weet-wel…
    Verbitterd…,
    Lie(f)s.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *