Soms lees je een artikel en krijg je een aha erlebnis en ga je terug naar je jeugd, toen werden de vakanties nog per trein afgelegd naar de plaats van bestemming.
Ondanks het mislukken van de aanbesteding van de Valleilijn voor de periode tussen 2021 en 2036 in september 2020, zou doortrekking van de Valleilijn naar Apeldoorn nog steeds een goed idee zijn.
Dat vind ChristenUnie Statenlid Freek Rebel: ,,Aan corona komt een keer een eind.
En als het zover is, moet er een Valleilijn liggen waar je de komende decennia mee vooruit kunt.”
De aanbesteding voor de Valleilijn heeft vanwege de coronacrisis geen inschrijvers opgeleverd.
De continuïteit van de treindienst tussen Ede-Wageningen en Amersfoort is wel gewaarborgd, meldt de provincie Gelderland.
Er wordt een nood vergunning van de overheid voorbereid zodat de trein blijft rijden,
want de vergunning van de overheid aan huidige vervoerder Connexxion loopt in december van dit jaar af.
Maar waar een uitbreiding gaat plaats vinden is natuurlijk ook een beging geweest.
Op 1 december 1903 werd de spoorlijn Nijkerk – Ede in gebruik genomen.
Deze lijn werd aangelegd door spoorwegmaatschappij “De Veluwe” en werd geëxploiteerd door de Nederlandsche Centraal Spoorweg Maatschappij (NCS), deze sloot bij Nijkerk aan op de
NCS-lijn Utrecht – Zwolle.
Bij Kruispunt Barneveld konden de reizigers tussen deze twee lijnen overstappen.
Bij het huidige station Ede-Wageningen sloot de lijn aan op de spoorlijn Utrecht – Arnhem.
In 1937 werd het baanvak Nijkerk – Barneveld opgeheven en de lijn uit Ede werd met een boog aangesloten op de spoorlijn Amersfoort – Apeldoorn.
De huidige halte Barneveld Noord ligt vlak bij deze aansluiting, zo is er van het traject Nijkerk – Barneveld weinig meer terug te vinden.
De naam “Kippenlijn” herinnert aan de tijd dat het transport van eieren en kippen nog
grotendeels per spoor plaatsvond.
Daarnaast werd de lijn op donderdag veel gebruikt door de bezoekers van de Barnevelder weekmarkt.
Tegenwoordig noemt men het de “Valleilijn”, naar de Gelderse Vallei, klinkt toch wat chiquer.
Het spoor had toen een heel andere uitstraling dan de huidige en is het leuk om de viering van 100 jaar Kippenlijn op You Tube tegen te komen.
100 jaar Kippenlijn.
Vandaag in de GGOS 2021-02-02
Een overzicht van de GGOS van vandaag, het is aflevering 23.
Oma en Flip gaan samen een onderzoek instellen naar de man in black.
Het is een hele onderneming en er komt wel interessante informatie.
Oldman die in de studio stuurt het koppel aan.
Maar levert deze onderneming wat op?
Oma en Flip willen je het wel vertellen.
Laat je verder maar verrassen in de GGOS, te vinden op de pagina van Bankradio.
Die naam Kippenlijn hadden ze van mij mogen houden.
Hier noemen ze de treinspoor Wiederline, maar dan ga ik er alsnog niet in zitten, en mensen die geloven dat corona voorbij gaat geloven sowieso in sprookjes.
Met het gezin op vakantie, met de trein naar Zeeland. Ik zie ons nog zitten. Of van Dordrecht naar Oss. Dan moest je een uur wachten in de stationsrestauratie bij het overstappen. Dat vonden wij fijn als kinderen. Dan kregen we ranja. Nee, het kippenlijntje ken ik niet, maar ik zou er graag mee willen tuffen..
Ha alleen de naam al werkt op mijn lachspieren 😉
Ze denken echt dat mensen eerder in zo’n trein stappen als het een sjieke naam heeft.. maar Valleilijn.. in NL? pff slaat toch nergens op? En wie kent hier niét de Barneveldse kip? véél duidelijker waar die lijn heen gaat dan.. of langskomt hehe. Is bovendien cultureel erfgoed vind ik.. ze zouden er juist trots op moeten zijn. In Waalwijk was er het Halvezolenlijntje.. zaten al die mensen in die bij de schoenenfabrieken werkten. Het fiets/wandelpad dat er nu ligt heet nog steeds het Halvezolenpad.. klinkt alsof er alleen gekken over gaan, maar heeft toch wat.. niet dan? 😉 Stel je voor dat ze dat het Stuifduinenpad hadden genoemd of zoiets.. is toch veel saaier?
Het kippenlijntje, nooit bij stil gestaan of over nagedacht, en is die braderie op de donderdag er nog in Barneveld? hahaha in de zomer dan! toeristenzeizoen, ik weet nog dat wij er vroeger vaak heen gingen op de donderdag, en dan in de avond, was er braderie in Ermelo, of was dat op de dinsdagavond… nou goed… hoe dan ook, wij gingen toen al per auto in elk geval. Ermelo zelf lopend of op de fiets.
X
ha Hans,
het kippenlijntje!
Ik wil wel een keertje met die trein op stap.
Lijkt me echt leuk!
Wij gingen vroeger met de trein naar Oostenrijk, tot mijn vader een auto kreeg.
Heerlijke herinneringen…
groetjes!
Marlou
‘k Vind de naam ‘Kippenlijn’ wel wat hebben, Hans…!
Lie(f)s.
Wat een mooi stukje Hans. Pracht historie en dan vooral met zo’n beest van een stoomlocomotief.
ik vind het kippenlijntje wel een prachtige naam Hans 🙂
klinkt heel gezellig
geniet van vandaag, de nattigheid krijg j e er gratis bij
Kippenlijn klinkt inderdaad niet erg chique ; )
Zo’n stukje historie moet gewoon in stand worden gehouden. Zoals hier het miljoenenlijntje…
Ze zouden in Nederland sowieso veel meer moeten inzetten op openbaar vervoer. Beter, goedkoper, en meer. Als ik hier zie, hier is het OV bijna helemaal kapot vanwege de aanbestedingen en ze geven corona de schuld. We krijgen de mensen niet uit de auto denk ik.
Leuke filmpje eens te zien van kippenlijntje. Spoorwegen is altijd wel eens leuk om te kijken. Maar ik ken ze niet van deze Titel. Leuk eens verhaal te lezen hoe en wat Hans. Duidelijk!
en ik ken het weer niet…
-Een @->- voor jou.
Ik was laatst een docu aan het kijken over de spoorwegen en daar kwam ik dit traject ook tegen. Leuk om het bij jou ook weer tegen te komen.
Love As always
Di mario