Toen ik richting Ermelo fietste kwam ik nog een paar oldtimers tegen,
dan heb ik het over oude auto’s.
Maar als ik een DAF 55, een fort, een Volvo of een Morris personenauto is maakt me niet uit ik geef ze een duimpje en een brede lach.
Als reactie reageert de bestuurder of inzittenden heel positief, zwaaien en ook een blijde lach.
Het doet ze goed om te ervaren dat hun oldtimer gezien wordt.
Zo ook de Morris personenauto die ik voorbij kwam komen, deden me nadenken over een logje wat ik op de plank had liggen, ten minste de informatie, nu het verhaal.
In Amersfoort werd in 1936 de firma J.J. Molenaar de importeur van Morris gestart.
Op de bovenstaande website vind je foto’s van de assemblage van de auto’s in de fabriek zien.
Naast de andere merken verkocht J.J. Molenaar vanaf begin 1932 het Britse automerk MG (Morris Garages) en vanaf 1 januari 1933 werd hij officieel importeur van dat merk.
In 1936 stopte de Morris vestiging in Delft met leveren van auto’s en mede door de persoonlijke contacten van J.J. Molenaar met William Morris werd de import van Morris personenauto’s en vrachtwagens overgedragen aan zijn bedrijf.
Molenaar was al actief voor de BOVAG en vanaf 1932 was hij voorzitter van de afdeling Amersfoort.
Vanaf 1937 maakte hij ook deel uit van de commissie die het voorbereidende werk deed voor het opstellen van de vestigingseisen voor het garagebedrijf.
Ook vanaf 1937 zat hij in het bestuur van de uitgever van het BOVAG magazine en bleef dat doen tot zijn overlijden in 1957.
De verkoop van Morris en MG ging goed maar na het begin van de Tweede Wereldoorlog
konden geen auto’s meer worden geïmporteerd uit het Verenigd Koninkrijk.
Op verdenking dat hij lid van de Britse geheime dienst zou zijn, werd J.J. Molenaar gearresteerd door de Duitse Bezetters.
Na enkele maanden werd hij vrijgelaten maar bij terugkomst in Amersfoort bleek dat het bedrijf intussen onder Duits toezicht was geplaatst.
Zij hebben echter nooit de zesendertig gloednieuwe Morris personenauto’s gevonden die Molenaar had ingemetseld op de zolder.
In 1962 werd aan de Nijverheidsweg een nieuw fabriekscomplex in gebruik genomen.
Op de foto is te zien dat inde uitbouw de verkoopafdeling was gevestigd en de bedrijfswagen werkplaats met assemblagehal daar achter.
Rechtsboven werd in de assemblage fabriek de beroemde Morris Minor en Oxford en de J2 met J4 bestelwagens geassembleerd.
Nog een mooie folder uit de bloei jaren van Morris is hier te vinden.
In de fabriek worden geen Morris meer in elkaar gezet, misschien wel gewassen.
Want de hallen worden nu gebruikt door een autodealer en een autowasstraat.
Het leuke is als je bij de autowasstraat naar binnen kijkt, zie je nog de oude constructie van het originele dak.
De huidige fabriekshal.
De fabriekshal in 1962.
Wasstraat en de oude constructie van het originele dak.
Reclame Morris Minor 1000.
Assemblage van de auto’s.
Die oude wagens hadden meer klasse dan onze gestroomlijnde van vandaag.
Wat een verhaal!
Mooi filmpje.
Leuk zo’n geschiedenis. Mooi filmpje ter illustratie.
Zoals je wellicht nog wel zal weten ben ik zelf een aantal jaren eigenaar geweest van een MG. Een bijzonder verhaal, weer wat nieuws geleerd.
Origineel en slim! Daar zou de bezetter nooit op zijn gekomen.
Bijzonder dat hij die auto’s ingemetseld had. Als ze gevonden waren had hij vast nog meer problemen gehad.
Love As Always
Dimario
Schoon daar, Hans! Erfgoed!
Lie(f)s.
@Bedankt voor de ‘hieperdepiep’ hé, Hans! Heel attent!
Lie(f)s.
prachtige auto’s inderdaad Hans,
heerlijk om te zien,
Ha Hans,
enig!
Mijn vader had een hele oude Oldsmobile en één van mijn tantes zo’n Morris Minor.
En dan had ik nóg een tante met een Kever uit het jaar nul.
Schitterende bakkies allemaal.
groetjes!
Mijn vader knapte nog een tijd oude Dafjes op. Hij was er erg bedreven in.
Waarom ook iets slopen als het nog gefikst kan worden. Duurzaam zijn is nog steeds de toekomst.
je bent goed aan het fietsen, dat is zeker goed
-Een @->- voor jou.
Mooi stukje geschiedenis