Vandaag het log je van gisteren, want gisteren is het logje van vandaag geplaatst.
De stad Amersfoort heeft rondom de binnenstad grachten lopen de zogenaamde singels en dwars door de stad loop de langegracht.
Het doel is om de stad droge voeten te geven, het regelen en afvoeren van het water uit de Heiligenbergerbeek naar de Eem.
De kademuren staan er al sinds de Middeleeuwen, zo ook de kademuren aan de Zuidsingel.
De middeleeuwse kade van de gracht aan de singel, van de Varkensmarkt tot de Kleine Haag heeft een lengte van 175 meter.
Door het vele vrachtverkeer in de binnenstad zijn de kademuren in de loop van de tijd zwaar belast.
De kademuren zijn aan het verzakken en het werd dan ook hoog tijd voor een renovatie,
die van start ging in januari 2020.
De kademuren staan op een ondergrond van zand en zijn bij de aanleg op houten palen gezet en die zijn op den duur gaan hellen.
Om dit te ondervangen moet er beter worden gefundeerd, maar dat is wel maatwerk en
daardoor liepen de werkzaamheden ook uit.
In de slechte delen van de kademuur werd het metselwerk verwijderd en daaruit bleek dat de muur in het verleden op verschillende manieren al is hersteld.
Op sommige punten is de muur nog massief, op andere delen is gebruik gemaakt van een
voorzetwand die niet goed is vastgemaakt aan de originele kademuur.
In de holle ruimtes hebben boomwortels vrij spel gekregen, die op hun beurt weer nieuwe
schades veroorzaakten.
Hier kom men pas achter als men de werkzaamheden aan het verrichten zijn.
Tijdens mijn laatste tochtje door de stad was het werk blijkbaar afgerond en was de rust in de gracht weergekeerd.
De binnenstad is autoluwer geworden en hopelijk daarmee ook het vrachtverkeer afgenomen.
Dan houden in de toekomst de kades het in de grachten het langer vol.
Herstel in de dertiger jaren van de kademuren aan de Zuidsingel.
Verzwakte kademuren aan de Zuidsingle werden tijdelijk verstevigd.
Werkzaamheden afgelopen september.
Vervangen stenen in de kademuur.
Nog te renoveren deel.
Zou het kunnen dat ramstorenschip De Buffel door de grachten gevaren heeft? Met zijn ramboeg kan dat schip behoorlijk wat schade aanrichten! Weten we gelijk waar de averij vandaan komt….
Tegenwoordig kan veel, Hans.
Maar…, bij ons zijn vijf regenputten en vijf septische gescheurd…, en dat na amper vijf jaar… Ook helemaal uitgraven en veel meer… Wie zal dàt weer betalen…!?
Lie(f)s.
Denk dat ik daar gewandeld heb. Af en toe zullen die wel aan versteviging toe zijn.
niets blijft duren Hans
ook kaaimuren moeten op tijd hersteld of vernieuwd worden
spectaculaire werken zijn het wel
prettige avond
Wat een klus. Hopelijk wordt het zware verkeer nu aan banden gelegd. Met John eens.
Je ziet het ook in de gewone straten met winkels in de buurt die bevracht moeten worden, de vrachtwagens worden steeds groter en langer.
Wat maakt het uit vandaag, gisteren of morgen haha
Wat een werk te verrichten om de schade beperkt te houden…
Sta je niet zo bij stil maar het moet wel gebeuren.
Fijn weekend
er wordt daar nogal gewerkt
hier in dit dorp wordt het ook tijd
-Een @->- voor jou.
Ja, in Dordt hetzelfde probleem bij de stukken waar nog zwaar verkeer mag (mocht?) rijden.. die kades zijn daar nooit op berekend geweest natuurlijk.
Mooie fotoreeks Hans.. héél duidelijk! 😉
Wat zijn wij mensen toch altijd druk bezig om de boel te structureren en naar onze hand te zetten!
Vrachtwagens maken veel kapot. Hopelijk kunnen ze die bannen bij de kades en in de centrums
Een narigheid die alle grachten en geldt, zie Amsterdam.
Het was te verwachten.
Kades hebben we hier niet in onze stad, af en toe wat veel water wel. Daar zijn ze nog steeds de schade van aan het herstellen.
Ze hadden nooit vrachtverkeer moeten toestaan bij de kades. Hier in Zeeland hetzelfde probleem. Het is bedacht en gemaakt toen met nog met paard en wagen reed.