Er zijn plannen om straks met de tram van Zeist en Amersfoort naar Utrechts Science Park te kunnen reizen.
Men wil de bestaande Uithoflijn doortrekken naar Zeist en misschien zelfs naar Amersfoort.
Het is een van de ideeën om het alsmaar groeiende Utrecht in de toekomst bereikbaar te
houden voor iedereen die er tegen die tijd woont of werkt.
Ideeën voor het doortrekken van de tramlijn zijn onderdeel van een groter plan van provincie, Rijk en gemeentes om de regio Utrecht in de toekomst bereikbaar te houden.
De komende 20 jaar komen er naar verwachting een kleine 125.000 huizen bij en groeit het aantal arbeidsplaatsen met 80.000 en dat betekent meer reizigers.
Maar voor het traject Amersfoort-Zeist is het nog maar de vraag of dat in reizigersaantallen veel verschil zal maken, concluderen de overheden.
De conclusie is dat een verbetering van de busverbinding tussen Utrecht Science Park en Amersfoort meer reizigers naar het openbaar vervoer zou kunnen trekken.
Maar een tram is niet nieuw in de provincie, zo was er ooit de tramlijn Amersfoort – Arnhem.
De tramlijn Amersfoort – Arnhem is een voormalige tramverbinding tussen deze plaatsen van 1882 tot 1949, het traject van de tramlijn is op de website te zien.
Het reizen met de tram nam af door de concurrentie met de autobus en werd de tramlijn
tussen Amersfoort en Rhenen in mei 1949 opgeheven en door een busdienst vervangen.
Op het lijngedeelte tussen Rhenen en Oosterbeek verdween de tram.
Tussen Oosterbeek en Arnhem kwam het tramvervoer abrupt tot een einde op 17 september 1944 door de Slag om Arnhem.
De verbinding met Rhenen stond ook op de nominatie om meer bussen in te gaan zetten.
Vanwege de oorlog en het niet meer beschikbaar zijn van bussen is de tram daar langer blijven rijden.
Bij het herstel van de oorlogsschade in Rhenen werd de trambaan in dit stadje in 1941 nog
verlegd naar een nieuw tracé door het herbouwde centrum.
Dit was ook nodig om de remise in Rhenen voor de tram bereikbaar te houden.
Acht jaar later verdween de tram alsnog.
Terug naar de tijd dat de tram nog zijn traject reed.
Tramrit jaren 1930 Zeist – Doorn – Rhenen
Tramrit 1941-1946 Utrecht – Zeist
Ja, als ze daar in het verleden allemaal wat zuiniger mee waren omgegaan, maar ja, zo gaan die dingen.
Dit is toch el eer genieten Hans Prachtig !!
Beter een nieuwe trambaan dan een autoweg.. of extra drukte (en dus luchtvervuiling) op de autowegen die er al zíjn.. een tram rijdt ‘schoon’.
De filmpjes zijn in ieder geval leuk om te bekijken…stukje geschiedenis van de tram
Ook waren ze voor mijn tijd 😉
Groetjes
Poeha, het wordt wel erg druk in la Hollande
Van voor mijn tijd, toch herkenbaar. Spijtig voor de natuur maar liever de tram dan meer spoorbanen en snelwegen.
Gemak/natuur…, overwegen…
Lie(f)s.
Leuk om zien die oude filmpjes met de tram.
Ik vraag me af of zo’n tram nog van deze tijd is. Ook de natuur komt het inderdaad niet ten goede.
Ik ben het wel met Mario eens. Weer zal er natuur moeten verdwijnen.
Prachtig beelden om laten zien van vroeger. Utrecht weet ik dat vroeger daar tram reden. Ik heb wel eens Google gezien. Vroeger in Haarlem ook gereden… https://nl.wikipedia.org/wiki/Haarlemse_tram. Leuk eens te weten. Het was toen mooie beelden Hans. Fijne dag.
Het komt de natuur niet allemaal ten goede.
Love As Always
Dimario
hoe oud zijn die filmpjes, wel fijn om te zien
Een @->- voor jou.
Heerlijk al die mooie beelden, wat ij betreft komt de tram terug in het straatbeeld.