Het is nog steeds een hot item in meerdere provincies, de vierde aanvlieg route naar Schiphol.
Zo schreef ik hier al over op 16 maart 2023 en op 5 juni 2024.
Nu gun ik iedereen zijn eigen ding en soms denk je lang na over de veranderingen die plaats vinden of gaan vinden.
Zo neemt de drukte op de wegen, in de stad op het water en ook in de lucht toe, het lijkt wel een bekend televisie programma.
Zo zijn er bezorgde burgers die verenigd zijn in Stop4deroute, die overhandigen op donderdag 24 oktober een manifest aan minister Madlener en Tweede Kamerleden.
Stop4deroute strijd tegen een vierde aanvliegroute naar Schiphol die over de provincies
Gelderland, Utrecht en Noord-Holland zou moeten komen.
Met twee- à driehonderd vliegtuigen per dag zullen 1,3 miljoen mensen extra vliegverkeer
overlast krijgen.
Het burgerinitiatief heeft meer dan 75.000 handtekeningen verzameld en dit aantal groeit nog dagelijks.
Daarnaast spraken 32 gemeenten en de provincie Utrecht zich al uit tegen de komst van de nieuwe aanvliegroute.
De gemeente Leusden heeft geen motie aangenomen rond de vierde aanvliegroute,
wat de omringende gemeenten Amersfoort en Woudenberg en 21 andere gemeenten wel
hebben gedaan.
Veel mensen die in het gebied wonen waar de overlast zal toenemen weten nog niet dat de vierde route er dreigt te komen.
De burgers die dit wel weten hebben veel vragen, maken zich zorgen, ze missen bescherming en inspraak schrijft de belangengroep.
Eind dit jaar is het schetsontwerp van de Luchtruim herziening, waar de geplande vierde
aanvliegroute onderdeel van is, gereed.
Daarom wil Stop4deroute de nieuwe minister en Kamerleden nu laten weten ‘dat er weinig draagvlak is voor de vierde aanvliegroute en dat de noodzaak ervan ontbreekt.’
,,Achter de schermen werkt het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat al jarenlang aan
deze extra snelweg in de lucht, waar naar verwachting een derde van alle landende vliegtuigen op Schiphol over zal gaan vliegen.
Zo is er eind 2021 al met de vierde route geoefend door Luchtverkeersleiding Nederland,
met een naderingspunt bij Doorn.”
Onder het motto ‘Geen snelweg boven ons hoofd’ biedt Stop4deroute samen met een grote groep burgers om 13.00 uur het manifest aan.
Geïnteresseerden kunnen zich hierbij aansluiten en of de petitie tekenen via Stop4deroute.
29 juni 2024 – bij station Utrecht Centraal: manifestatie van Stop4deroute
Ik woon niet zo heel ver van Zaventem en als ik om de minuut een vliegtuig binnen een bepaalde periode zie dalen denk ik, waar zetten ze die allemaal en gelukkig gebeuren er niet meer ongelukken. Dat moet toch een warboel zijn daar boven. Ik weet het niet, wazr gaat het allemaal naar toe…
Schiphol is rupsje nooit genoeg.
Wat heerlijk toch dat we in een land wonnen waar we mogen protesteren…
Er valt niet aan te ontkomen.
En zo gaan we weer lekker door deze wereld verder onleefbaar te maken.. waar gaat het stoppen?
Een mij onbekend probleem Hans. Hopelijk komen ze hier uit nadat alle partijen hun woord gezegd hebben.
Oef, dat wordt wel veel vliegverkeer. Ja ja Schiphol, als het maar centjes oplevert.
Ik woon onder de aanvliegroute van Rotterdam Airport en zie heel vaak vliegen. Maar ik heb er totaal geen last van. Alles went, zelfs een vliegtuig.
Waarom willen we allemaal ‘zo ver weg’, Hans?!
Lie(f)s.
Als dit vliegverkeer noodzakelijk is, moeten we samen de lasten kunnen delen.
Niemand wil er last van hebben, maar als je kijkt hoe druk het is op de weg, lucht en op het water gebruiken we het wel. Je kunt niet zeggen, ik wil dat niet en ondertussen allerlei producten vanuit het buitenland in laten vliegen. Gelukkig komen de pepernoten gewoon uit Nederland, waarvan zelfs 1/3 uit een stadje zo midden in het land. Maar door een museum te maken, komen er weer meer snelwegbewegingen 😉
Love As always
Dimario
in belgie hoor je daar niks over,
maar ik vind het wel interessant
Een @->- voor U.
mogge Hans
ik ben voor het minderen , en wel van eigenlijk alles , dus ook minder vliegbewegingen
meer goederen weer op eigenbodem kweken en maken , hoeft het niet van verwegistan te komen
geniet de dag