Luchtvervuiling op zee.

In Bonn is de jaarlijkse klimaattop van de Verenigde Naties in volle gang.
Na de grote klimaatconferentie in Parijs spreken delegaties uit de hele wereld over de manier waarop de uitstoot van broeikasgassen nog verder naar beneden gebracht kan worden.
Want het is nu al duidelijk dat de plannen die de landen hebben afgesproken het
“2 graden-doel” uit Parijs nog lang niet in zicht is.
Maar niet alleen op het land of in de lucht wordt vervuild, maar ook op zee.
Zo groeit het aantal luxe cruiseschepen drastisch.
Neem nu het grootste luxe cruiseschip de “Harmony of the Seas”, dit schip kan 6000 mensen vervoeren in pure luxe.
Het schip met een lengte van 362 meter heeft 6 grote dieselmotoren die op vol vermogen per dag in totaal 250.000 liter zware stookolie van de meest vervuilende soort verstookt
op vol vermogen op open zee.
De CO2 uitstoot is te vergelijken met die van 84.000 auto’s, net zoveel stikstofoxide als ruim 400.000 auto’s, zoveel fijnstof als ruim 1 miljoen auto’s en zwaveldioxide als 376 miljoen auto’s.
Ook als een schip ligt aangemeerd in de haven, stoot het nog steeds vervuilende stoffen uit.
Eigenlijk kun je wel stellen dat de “Harmony of the Seas” een luxe vervuiler is en zijn naam geen eer aandoet.
Deze cruiseschepen moeten ook ergens aanmeren voor bijvoorbeeld een stedentrip.
Maar bewoners van deze steden zijn de overlast en vervuiling van deze schepen wel een beetje zat, zo heeft “Venetië” het helemaal gehad met de enorme cruiseschepen
Maar ook is men in Amsterdam en Zaandam bezig met het zoeken naar een locatie
om een passagiersterminal te bouwen.
Dan is het heel begrijpelijk dan mensen in de directe omgeving daar toch wel hun vraagtekens bijzetten.
Op de website van het knmi.nl is te lezen en te zien hoe groot de luchtvervuiling
is boven internationale scheepvaartroutes.
Het is duidelijk dat het scheepvaartverkeer een enorme vervuiler is.
Eigenlijk kun je stellen “hoe meer luxe en welvaart, hoe groter de vervuiling”.
Zouden we dan toch wat minder luxe om ons heen verzamelen voor een gezonder leven?


Extra condensatiekernen maken de scheepvaartroutes ook zichtbaar in wolkenpatronen (hier boven de Golf van Biscaje). Bron: knmi.nl.


Aanboord van ’s werelds grootste cruiseschip.


Vervuiling op zee.

16 gedachten over “Luchtvervuiling op zee.

  1. Mirjam Kakelbont

    Van de burger wordt steeds meer gevraagd: afval scheiden, zonnepanelen, vaker de fiets pakken ipv de auto. Maar tegen deze mega-mega-megavervuilers kunnen wij toch niet op? Net zoals Duitsland nog steeds bruinkool stookt. Te gek voor woorden!
    Maar wij blijven wel ons steentje bijdragen!

  2. Renesmurf

    Nee, anders leven gaat niet. We moeten gewoon zorgen dat er schone energie komt en brandstof dat niet schadelijk is, op een andere manier gaat niet. Minderen helpt niks, het moet schoon.

    1. mizzD

      Hehe.. ah het licht is weer aan! 😉
      Sómber blijft het.. je postje. Ik snap niet wat mensen eraan vinden.. aan die cruises.. ik krijg het al benauwd als ik eraan denk!
      Wel grappig dat alles mag blijven varen en vliegen, vervuilend en verbruikend als dat is, maar dat we straks wél allemaal verplicht aan de stekker moeten wat auto betreft.. slaat toch eigenlijk nergens op?
      Groetjesss!

  3. Matroos Beek

    Vreemd dat mensen willen opgesloten zitten op een zeeschip, een soort drijvende gevangenis, want je kan er niet af. Maar dan wel in grote luxe. Afschaffen die cruises. Het is niet meer van deze tijd. Al wat te vervuilend is moet radicaal geweerd worden. Ook de goedkope vluchten. De vervuilende auto’s, enzovoort.
    Wat ik er zelf aan doe? Ik wandel, fiets, rijd hybride, ik sorteer zorgvuldig het afval, ik eet zoveel mogelijk streek- en seizoensgroenten- en fruit én bio. Weinig of geen vlees. Ik reis thuis in mijn hoofd en mijn verwilderde tuin – een oase voor vogels en insecten. Ik spaar voor zonnepanelen. Ik zou nog veel meer willen doen… maar hoe in hemelsnaam…?

  4. willy

    het “2 graden-doel”..
    daar is men het over eens
    maar wie moet precies wat doen en welke sancties zijn er voorzien

    inmiddels staan we met zijn allen dagelijks in de file
    heel milieubelastend en het kost een fortuin

    prettige avond Hans

  5. willyduvel

    Niet te begrijpen Hans in antwerpen mogen bepaalde auto’s niet meer binnen maar die supervervuilers wel Hoe kan men dit uitleggen ?? Grts

  6. Sjoerd van bVision

    Zo dragen we allemaal ons steentje bij aan de vervuiling van deze aarde. Ik denk dat de enige goede oplossing is dar er minder mensen op deze aardkloot gaan leven. Ofwel twee kinderen is de max…

  7. Villasappho

    Waarom bouwen ze zoiets in Amsterdam? Omdat Rotterdam iets heeft en zij het ook willen hebben? Nooit zo nagedacht over de uitstoot en vervuiling ervan maar aanwijzen van de grootste vervuilers is geen oplossing. Ik denk nog steeds dat onze welvaart ons de nek om doet. Zoveel mensen werken zo ver weg die files doen het ook niet goed.

  8. Peter

    Tevreden zijn met wat je wel hebt. En dit soort cruises is voor de gewone man niet te betalen, nog los van of ik dit wel zou willen.

  9. John

    Straks betalen we als burger kapitalen zodat dit soort schepen kunne blijven varen ondanks hun vervuiling. Gewoon afschaffen die dingen en aan land blijven.

Reacties zijn gesloten.