verkeerslicht.

Het eerste verkeerslicht werd op 9 december 1868 buiten de Houses of Parliament in Londen geïnstalleerd, nu 150 jaar terug.
De bedenker was John Peake Knight hij was werkzaam bij de spoorwegen als
spoorwegmanager en hij ontwikkelde spoorsignalering.
Zo bedacht hij de op gas werkende Semafoorarmen met rode en groene lichten om de
parlementariërs veilig te doen oversteken.
Het was een hele verbetering, het verkeerslicht was beter zichtbaar voor de paarden getrokken voertuigen dan de armsignalen van politieagenten die tot nu toe werden gebruikt om het
verkeer te beheersen.
De innovatie was populair tot het noodlot toesloeg, de gaslamp explodeerde waardoor de
politieman die hem bediende werd verwond en het experiment werd gestopt en begrijpelijk is er geen patent op aangevraagd.
Het zou nog 58 jaar duren voordat er een nieuw verkeerslicht in Londen terug zou komen.
De eerste elektrische verkeerslichten met drie kleuren signalen handmatig bediend vanaf een toren in het midden van de straat werd in 1918 in New York geïnstalleerd en daar is wel een
patent op afgegeven.


Een uitvinding van Morgan, Garrett A. Cleveland.
Onder US patent 5.3940.322A.
De uitvinding werd gepatenteerd op 20 november 1923.
Het hele verhaal van de uitvinding is te lezen op freepatentsonline.com.


150 jaar eerste verkeerslicht.

17 gedachten over “verkeerslicht.

  1. mizzD

    Goh.. ik heb hier pas nog ergens al over gelezen en nu weet ik niet meer wáár. Maar dat zal door het jubileum komen zeker hehe.. 150 jaar al.. daar sta je nooit bij stil hè, dat zoiets er al zó lang is. Offe.. nou jaaaa.. je staat er geregeld voor stil natuurlijk.. als het rood is hahahaa!

    Reageren
  2. Yova

    150 jaar gelden dat is zeker lang gelden dat erover stoplichten om te plaatsten voor het eerst. Ik wist niet dat zolang geleden was geweest. Pfff… Londen begon daar ermee. Heel interessant filmpje hoe het was. Mooi hé was het toe. Fijne dag gewenst. Bij ons heeft gesneeuwd. Straks krijgen regen. Het dooit al.

    Reageren
  3. Sjoerd

    Je kunt erover discussiëren, maar op veel plaatsen worden ze toch echt stoplicht genoemd. Verkeer staat altijd langer stop dan absoluut noodzakelijk.

    Reageren
  4. John

    150 jaar is eigenlijk niets. Sindsdien is er wel veel veranderd. Ik vind wel dat op sommige kruispunten de lichten enorm krap zijn afgesteld. Maar, altijd nog veiliger dan geen verkeerslichten.

    Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

(Spamcheck Enabled)