De Eembrug.

De brug over de Eem tussen de Brabantsestraat en de Kwekersweg in Amersfoort heeft een
lange geschiedenis.
De Eembrug of Zaagmolenbrug te Amersfoort is een basculebrug over de Eem, verbinding van Brabantsestraat en Kwekersweg ter ontsluiting van de wijken Jericho en Jeruzalem.
De eerste datum die ik tegen kom staat op een prent uit het jaar 1740 – 1784.
Tijdens de tweede wereldoorlog bliezen de Duitsers om de naderende geallieerde te stuiten in en rond Amersfoort een groot aantal bruggen op.
De eerste was de brug over het Valleikanaal bij de Hogeweg.
De helft van de brug werd vernield, een gedeelte dat nodig was voor een eventuele inundatie of onderwaterzetting werd voorlopig gespaard.
Diezelfde avond bliezen de Duitsers de bruggen in Hamersveld op.
Een dag later gingen de bruggen over het kanaal bij de Lageweg, over de Barneveldsebeek bij de Schamsteeg en over de Luntersebeek bij Bavoort de lucht in.
’s Nachts onderging de Eembrug bij de Koppelpoort hetzelfde lot.
Hierbij werden zeer zware explosieve gebruikt, die grote schade aanrichten aan huizen en
gebouwen in de omgeving.
De huidige brug werd na de tweede wereldoorlog in 1954 gerealiseerd, in de wederopbouw
periode, naar een ontwerp van stadsarchitect David Zuiderhoek die tussen 1945 en 1955
stadsarchitect van de gemeente Amersfoort was.
De brug vormde destijds een belangrijke entree tot de stad.
De architectuur is kenmerkend voor de jaren vijftig: een synthese tussen de traditionele Delftse School en het moderne en zakelijke Nieuwe Bouwen.
Voor die combinatie werd wel de term ‘shake-hands’ architectuur gebruikt.
Een opvallend element is de bakstenen toren met daarop het wapen van de stad.
De brug is een gemeentelijk monument, maar is nog volop in gebruik.
Niet alleen de fietsboot maar ook de recreatievaart maakt er dankbaar gebruik van, naast het doorgaande verkeer wat naar of uit de stad komt.


De Eembrug 1740 – 1784.


De nieuwe Eembrug in 1954.


De Eembrug jaren zestig.
Boven in de pilaar is het wapen van Amersfoort te zien.
Op de achtergrond de COVA.

Brug gezien vanaf de zijde van de Grote Koppel in geopende toestand.
Een binnenvaartschip passeert de brug met een lading voor de COVA.
Op de achtergrond een deel van het complex van Bronswerk.


Brug gezien vanaf de zijde van de Grote Koppel in gesloten toestand.
Het linker gebouw is de brandweerkazerne.


De Eembrug 2024, links nieuwe appartementen.

17 gedachten over “De Eembrug.

  1. Rebbeltje

    De meningen zijn verdeeld en dat zal altijd wel zo blijven…vind het torentje handig als herkenningspunt haha…
    s6 morgen als je erop uit moet…het weer voorspeld niet veel goeds
    Groetjes

  2. Yova

    De Eembrug ziet nu beter uit dan vroeger. Vaak hou je erbij om onderhouden. Brug is wel belangrijk om te rijden en fietsen. Van alles natuurlijk. Leuk eens vroeger Foto’s te zien. Fijne dag.

  3. mizzD

    Een bakstenen torentje met wapen gewoon voor het mooi.. daar hou ik wel van hehe. Het is een herkenbare stijl vind ik, die jaren 50/60 bouwstijl.. véél baksteen.. daar hou ik erg van.

  4. די מריו

    Ik moest even zoeken waar het zat hoor, maar het is niet een punt waar ik weleens kom.

    love as Always
    Dimario

    Ps. Winkel wordt opnieuw gerestyled en er is geen plaats meer voor het water. Gelukkig hebben we het in Ermelo nog.

    Love As always
    Dimario

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *