In 2003 was het honderd jaar geleden dat de spoorlijn Ede-Nijkerk in gebruik werd genomen.
De spoorverbinding werd aangelegd door de spoorwegmaatschappij ‘De Veluwe’ en
geëxploiteerd door de Nederlandsche Centraal Spoorwegmaatschappij (NCS).
Toen kwam er de corona en werd de aanbesteding van de Valleilijn voor de periode tussen 2021 en 2036 een mislukking, geen enkele vervoerder toonde toen interesse voor de exploitatie van de Valleilijn.
Na de corona zou doortrekking van de Valleilijn naar Apeldoorn nog steeds een goed idee zijn.
De provincie Gelderland heeft toen besloten een concessie voor te bereiden, waardoor het voortbestaan van de lijn gegarandeerd blijft.
Maar de provincie moest tegelijkertijd goed blijft nadenken over de Valleilijn van de toekomst.
Ondanks de dip blijft schone mobiliteit nodig voor de lange termijn.
En dus bleef men zich inzetten op doortrekken van de Valleilijn.
De visie in de toekomst in feite twee Valleilijn-diensten: een tussen Apeldoorn en Ede-Wageningen die bij station Barneveld-centrum afbuigt en een tussen Amersfoort en Apeldoorn die stopt in Hoevelaken, Barneveld Noord, Stroe en Ugchelen.
Het doortrekken naar Apeldoorn is een logisch vervolg op de visie op mobiliteit die de provincie Gelderland vaststelde.
Station Stroe kon levensvatbaar worden door de komst van de militairen in Nieuw Milligen.
Maar het kan vooral ook een ‘hub’ zijn om van daaruit de Veluwe op te trekken,
met bijvoorbeeld de fiets, bus of slimme deelconcepten.
Van 10 december 2006 tot en met 9 december 2023 werd het traject van de Kippenlijn gebruikt voor de Valleilijn, de Hoogwaardig openbaar vervoer, afgekort HOV tussen Amersfoort,
Ede en Wageningen.
Het deel tussen Ede en Wageningen werd hierbij met busvervoer uitgevoerd.
De Valleilijn was een project van de provincie Gelderland, de treinen werden geëxploiteerd door Connexxion.
De spoorlijn wordt in de volksmond ook wel de Kippenlijn genoemd.
Deze bijnaam dankt de spoorlijn aan het centrum voor de pluimveeteelt Barneveld, vanwaar kippen en eieren vroeger per spoor verladen werden.
Zou het niet leuk zijn om de 100 jaar kippenlijn eens in beeld te zien,
dat kan via de onderstaande video.
100 jaar Kippenlijn – Nederlands • Great Railways
Mooi filmpje, vooral die stoomtrein
Het Kippenlijntje dan nog
een naam om bij te houden Hans
Groeten
Zou best leuk zijn zo’n oude trein op het kippenlijntje in het nu!
Weer wat wijzer 🙂
Goeie naam, je denkt meteen aan Barneveld. 🙂
‘Slimme deelconcepten’..? ik ben duidelijk niet zo’n deelconcept, want ik heb geen flauw idee wat dat zijn..! 😉
Alle openbaar vervoer vind ik goed.. het is alleen zo jammer dat die in NL nauwelijks nog te betalen is.
Toen ik zestien was (heel lang geleden) ging ik met de boemeltrein in België naar Jemappes. Ik zat tussen de mensen die etenswaar vervoerden, eieren, levende eenden en kippen.
Leuk/mooi erfgoed, Hans!
Lie(f)s.
Wat een leuke naam, kippenlijn. Ik ben wel een voorstander van goed openbaar vervoer. Helaas kun je op het Achterhoekse platteland eigenlijk niet goed zonder auto.
Heel mooi filmpje. Leuk dat ze die 100 jaar destijds gevierd hebben
mogge Hans
heb die mooie log wel eens in Ede Wageningen zien staan
en op wandel ook wel dat lijntje overgestoken , maar de geschiedenis er van wist ik niet zo precies
geniet de dag
Heel leuk filmpje, maar wel al heel oud…
Ik heb de trein vaak genoeg zien staan, maar ik ben er nog nooit mee geweest. Ik moest een paar jaar geleden in Ede zijn, maar toen gaf de routeplanner deze lijn niet als optie. Mmmmm.
Love As Always
Dimario
kippenlijn, men zal nooit vergeten wat er daar veel vervoerd werd
Een @->- voor U.