Dit weekend is de Gouden terugblik in de BankShow Raymond van het Groenewoud, geboren in Schaarbeek op 14 februari 1950 en is een Belgisch zanger, gitarist en pianist.
En viert vandaag zijn vijfenzeventigste geboortedag.
Zijn ouders zijn geboren en getogen Amsterdammers en om aan de legerdienst en de
politionele acties in Indië te ontsnappen vluchtte zijn vader in 1947 naar Brussel.
Zijn vader verwierf in België als gitarist en orkestleider bekendheid onder zijn artiestennaam “Nico Gomez”.
Eerst wonen het gezin in de Hoogstraat in Brussel maar later verhuizen het gezin naar
Schaarbeek, waar is Raymond werd geboren, vijf jaar later gaan zijn ouders uit elkaar en hij groeit op onder de hoede van zijn moeder.
Hij volgt les op de Montessorischool en later aan het atheneum van Berchem waar zijn
schoolcarrière strandt.
Hij volgt pianolessen en is een voetballend schooljongetje dat een Playboy jat uit de kiosk en The Beatles openbaren zich aan hem.
In 1967 richt hij zijn eerste bandje op, “The AB’s” en is een afkorting van Antwerp Boys en de muzikanten treden een keer op tijdens een verjaardagsfeest van de grootmoeder van één van de AB-leden.
Van het Groenewoud’s tweede band ‘Why Not’ houdt het iets langer vol en treedt twee keer op.
Daarna speelt Raymond bas in het balorkest van zijn vader.
In 1970 komt hij dankzij “Will Tura” die hem in de studio bezig heeft gezien terecht bij
“Johan Verminnen”, voor wie hij arrangementen schrijft, piano en gitaar speelt.
Een jaar later mag hij, als verjaardagscadeau van zijn vader, twee nummers opnemen.
Eén ervan is `Will drama’, maar de nummers zullen nooit op plaat verschijnen.
In het zelfde jaar schrijft een vijftigtal melodieën voor het BRT 1-radioprogramma Dagboek.
In 1972 is de oprichting van “Louisette” een Belgische Nederlandstalige rockgroep, met onder andere “Erik Van Neygen” die in 1990 met het nummer ‘Veel te mooi’ een duet met “Sanne” zong en krijgt opnieuw als verjaardagcadeau van zijn vader een tweetal opnames.
Deze keer verschijnt er wel een single met het nummer: “Maria, Maria, ik hou van jou” met op de B-kant “Je kunt beter gaan”.
Met Louisette brengt hij in 1973 zijn eerste album uit, “Je moest eens weten hoe gelukkig ik was”, waar een twaalftal nummer op staan.
Op het album breekt hij al meteen met de traditie van Vlaamse troubadours, maar toont hij zich neoromanticus die met gevoel voor humor de wereld rondom hem observeert.
Na dit album gaat Louisette uit elkaar en Hij richt de groep “Bien Servi” op, waarin Louisette
gitarist ‘Jean-Marie Aerts’ blijft meespelen.
Nadat de band heeft meegespeeld op “Ik Doe Niet Meer Mee”, houdt Aerts het voor gezien.
“Jean Blaute” vervangt hem en de band verandert zijn naam in “the Millionaires”.
Blaute zal zijn derde album “Nooit meer Drinken” produceren en het album levert Raymond’s eerste Vlaamse hitsingle “Meisjes” op.
Op het Humorfestival te Heist van 1978 brengen hij en The Millionaires het
gelegenheidsprogramma Omdat ik Vlaming ben.
Kort nadien veranderen The Millionaires hun naam in “The Centimeters”.
Raymond speelt de hoofdrol in ‘Verschrikkelijk Verstandig’ een theaterstuk in regie van
“Marc Didden”.
Ook neemt hij “Mama moet komen” op voor een kinderplaat van platenlabel Sofa.
In 1980 speelt hij “Je veux de l’amour” in voorpremière op Pinkpop, het nummer zal de eerste hit in Nederland zijn en staat acht weken in de top veertig.
In datzelfde jaar speelt hij mee in “De Witte van Sichem” onder regie van “Robbe de Hert”.
Wel neemt hij dat jaar n og het album “Leven en liefdes”op.
In 1981 is hij de live optredens beu en trekt hij zich geleidelijk uit de spotlichten terug.
Het is feitelijke het einde van The Centimeters als zijn begeleidingsband.
Maar ondanks dat bleef hij zich actief met muziek bezighouden als producent voor onder
anderen “Kamagurka” en “The Employees” ook schrijft hij muziek voor tv-programma’s en films en wordt hij vader.
Want in 1984 ziet zoontje Jasper het levenslicht, twee jaar later krijgt die een broertje Leander.
Tussendoor brengt hij ook nog eigen werk uit.
In 1988 werkt hij mee aan het Jacques Brel-project “De brand in Brel” samen met “Jan Decleir” en “Bea Van der Maat”, dat enkele Vlaamse en een Amsterdamse voorstelling kent.
In 1991 haalt hij niet alleen in Vlaanderen maar ook in Nederland de nummer een met de single “Liefde voor muziek” en met de compilatie cd “Meisjes” haalt in beide landen goud.
De muzikant reist de lage landen rond voor zowel theater- als rockconcerten, waaronder een tour in 1993 met “Frank Boeijen” en “Harry Sacksioni”.
Daarnaast speelt hij mee op de live-cd “Vriend en Vijand” van “Bram Vermeulen” en schrijft hij nummers voor andere artiesten zoals het nummer “Vanavond Ga Ik Uit” en “Verlangen” van “Clouseau” en hij blijft nieuwe albums uitbrengen.
In 1996 krijgt hij van het Vlaamse weekblad Panorama een Gouden Prosper voor zijn gehele werk. “Boudewijn de Groot” schrijft het voorwoord van het boek met de verzamelde teksten, waardoor Van het Groenewoud erg ontroerd is.
In 2001 mag hij spelen in Zuid-Afrika om op het Nationale Kunstefees te spelen en een jaar later is Vlaanderen Boven uitgeroepen tot officieel feestlied van de 11 juli-vieringen, de viering van de Vlaamse feestdag.
In 2004 is hij in de studio met producer “Peter Vermeersch” en neemt er “Zoals gewoonlijk” op.
De theatervoorstelling “Café Weemoed” uit 2006, laat een intiemere kant van hem zien.
Ter ere van vijf jaar Poppunt wordt het programma Raymond en zijn jonge helden
van aanstormende talenten bewerken elk een van zijn nummers.
In 2007 Schrijft hij de muziek voor de succesvolle film “Firmin” van “Dominique Deruddere”.
Maakt een nieuwe tournee langs de theaters met “Mr. Raymond viert Feest” en de single “Komaan met dat lijf” zet aan tot dansen.
In 2008 krijgt hij de Erepenning van het Vlaamse Parlement.
Speelt tijdens de Nekkanacht van “Bart Peeters” in het Sportpaleis Antwerpen met De Straffe Mannen.
Samen met “Stef Kamil Carlens” en Zita Swoon de “Wappersong” op.
Een protestlied over de bouw van een beruchte brug (de Lange Wapperbrug in Antwerpen) .
Raymond trouwt met Sigrid Spruyt op 06 april 2009 in Brugge, zijn woonplaats.
Het jaar dat hij zestig jaar wordt bedankt hij zijn fans met een theatertournee.
Zo verschijnen er nieuwe nummers op het compilatie album: “Omdat ik van je hou”.
Tijd voor een andere internationale wereldtournee in 2011 met versterkte live band,
verovert hij Shanghai en Beijing.
Hij vindt een nieuwe producer in “Tom van Laere” en neemt zijn alom geprezen plaat
“De Laatste Rit” op.
Het album krijgt een gouden status en wordt zeer positief beoordeeld.
Het is 2012 en hij begint een nieuwe tour want op 21 juli zal zal in New York City spelen.
Het jaar erop komt het live album “Live in de AB” uit met dertien oude hits en recente nummers.
Bij verrassing wordt de maxisingle “Schandalig content” uitgebracht in 2015.
In 2017 precies veertig jaar na het uitbrengen van ‘Meisjes’ brengt Raymond het nieuwe album “Allermooist Op Aard” uit met daarop nieuw geschreven werk, enkele opgefriste en herwerkte nummers en een heel bijzondere en hedendaagse versie van “Meisjes”, ondertussen een van de bekendste Nederlandstalige nummers aller tijden.
Hij ontvangt in 2018 de MIA’s de lifetime Achievement Award.
Volgens de organisatoren heeft hij van het Nederlands (het Vlaams) ‘een rocktaal’ gemaakt en is elk optreden van hem er een om in te kaderen.
Liedjes als Meisjes, Vlaanderen Boven, Liefde voor Muziek en Twee Meisjes beschouwt de jury als cultureel erfgoed.
Op zijn website staat te lezen: “Op de dag van zijn zeventigste verjaardag, 14 februari dus, brengt Raymond een volledig nieuw album uit getiteld “Speel”.
Het idee voor ‘Speel’ is ontstaan ergens begin januari 2018, op de luchthaven van Tanger.
Daar dwarrelde in Raymond zijn hoofd een melodie binnen waar hij van dacht, die schrijf ik op.
Dit weekend is hij de Gouden terugblik in de BankShow met ‘Je veux de l’amour’.
Een schitterende artiest!
Mooie bijdrage op de dag van de liefde.
Eigenlijk ken ik hem alleen van dit nummer, aar dat mag er dan ook zijn.
Van hem had ik nog nooit gehoord en ik was eind zestiger jaren best wel vaak in België. 😉
Mooi gekozen van je, Hans!
Lie(f)s.
Nu ik het tot het einde luister en zie, vind ik het best goed!
Raymond van het Groenewoud.. LEUKKK!! Die staat met diverse nummers op onze vakantie-usb voor in de auto hoor! Z’n allermooiste nummer vind ik ‘Brussels by night’.. maar ‘Je veux de l’amour’ is ook geweldig!
Hij zal vast goed zijn maar mijn ding is het niet.
Je zal maar jarig zijn op valentijnsdag…liever een eigen dag 🙂
Fijn weekend
Ik ken hem vooral van zijn liedje over de chachacha : )
Een goed artiest, en heb wel respect voor hem. Ik zou er wel nooit vrijwillig iets van opzetten. Maar zoveel anderen doen dat wel, dus hij mist niets als ik dat niet doe.
Een ware artiest. Ik kan hem goed waarderen. Ik wist dus niet dat zijn ouders Nederlanders waren.
Love As Always
Dimario
ik vind raymond heel goed, ik hoor alles van hem graag
vooral Meisjes
Een @->- voor je.
Altijd leuk om Raymond bezig te horen. Heb hem al enkele keren live gezien. Klasse artiest.
mogge Hans
hij is mij toch minder bekend , maar klinkt prima
geniet de dag
een van zijn betere nummers, en een fantastisch artiest.