En dan kom je aanlopen en heeft men de fietspaaltjes verwijderd.
Een nieuw beleid van de gemeente Amersfoort op voorstel van de Amersfoortse fietsersbond om de overbodige fietspaaltjes te verwijderen.
Dat had ik ook al gelezen op de site van destadamersfoort.nl .
Daar kan ik me wel in vinden, want niet alle fietspaaltjes vergroten de veiligheid.
Zo ook bij de brug die uitkomt op het Masker, een drukke weg wel voorzien van
fietsoversteekplaats en van een zebrapad.
De route over de brug en vervolg pad is een combinatie van voet- fietspad en werkt prima,
als men maar een beetje oplet.
maar niet elke automobilist stopt als je via het zebrapad oversteekt.
Het gebeurde nogal eens als iemand tussen de fietspaaltjes doorging met scootmobiel of
kinderwagen de tegenligger op de schuine helling moest wachten en dan de route naar het
zebrapad blokkeerde.
Niet echt veilig, dus nu de fietspaaltjes weg zijn is er meer ruimte en kan men elkaar passeren.
Een hele verbetering met het oog op veiligheid, de fietsers in Amersfoort lopen nu minder risico op valpartijen en verwondingen na het verwijderen van de 65 als overbodig en soms gevaarlijk aangemerkte fietspaaltjes in het wegdek van fietspaden en wegen.
Voorbeeld van een bestaande situatie met fietspaaltjes,
in een rustiger deel van de wijk, deze zijn blijven staan.
Brug zonder de fietspaaltjes, die bij de rode pijlen stonden.
Het vervolg van het voet- fietspad zonder de fietspaaltjes,
meer ruimte om elkaar veilig te passeren.
Ach, over een paar jaar wordt er weer anders over gedacht.
Ja, als paaltjes geen nut hebben hadden ze er sowieso al niet moeten staan.
Ze hebben wel zeer zeker nut, al gebeuren er ook wel eens ongelukken inderdaad. Scooters gaan onderuit, wandel- of kinderwagens knallen er tegenaan, voetgangers lopen en vallen om bij het wandelen en kijken op hun mobiel etc. Maar hier staan ze ook, op verzoek zijn ze een aantal jaren geleden weggehaald, maar toen was het hek weer van de dam, jeugdige automobilisten die er langs crossen en noem maar op, en sluiproutes die er zo ontstaan, dus na slechts twee maanden werden ze teruggeplaatst en keerde de rust weer. Benieuwd hoe lang het bij jullie duurt voor ze er weer staan, hoewel het ook best goed kan gaan natuurlijk …
Zie toch het nut van die paaltjes wel in en er is plak genoeg naast om ze te omzeilen…toch?
Het idee van die paaltjes in auto’s voorkomen, zolang die er niet komen is er niks aan de hand. Overigens vind ik wel dat die paaltjes niet weg hoeven omdat het gevaarlijk is voor ouderen. Die paaltjes zijn gevaarlijk omdat de ouderen te hard rijden en te weinig overzicht hebben. Overigens hadden ze er ook die rood witte dingen neer kunnen zetten.
Nu maar hopen dat ‘vandalige wegmisbruikers’ hier niet een gat in zien….
Er is zo wie zo wel een wirwar aan borden langs de weg, dat mensen in de war raken en rare dingen gaan doen die weer leiden tot verwondingen snap ik wel
Niet elke fietser houdt rekening met een wandelaar of andersom.
Love as always
Di Mario
Alle initiatieven om het de fietser veiliger te maken vind ik goed, maar de fietser zelf moet ook zorgen dat het voor iedereen hemzelf inbegrepen veilig is.
Een goede actie als ik het zo lees. Als het de veiligheid niet ten goede komt, kun je zulke paaltjes ook maar beter weghalen denk ik.
Ik ben echt geen voorstander van gemengde fiets- en voetpaden.. paaltjes of niet! Ik vind fietsen allang geen langzaam verkeer meer namelijk.
Fietspaaltjes, ik ben tegenwoordig rotondes gewend, gelukkig maar, ook in drachten hebben ze een heleboel naar ik begrijp nieuwe fietsrotondes liggen, altijd voorrang voor de fietsers… erg fijn eerlijk gezegd, het enige wat je hoeft te doen is direct je hand uitsteken zodat de automobilisten meteen kunnen anticiperen en de doorstroming goed verloopt.
Waar ik ze nog wel tegenkom? In de oudste stukjes natuur, hahaha ineens een betonnen paal of zo.. die amper opvalt soms ook… ook best gevaarlijk.
X
Veiligheid voor fietsers is wel belangrijk. In Goes hebben ze fietsvriendelijke rotondes aangelegd maar er warden wekelijks fietsers aangereden. Ligt het aan de fietser of aan de automobilist? Ik weet het nog niet.
Laat ons hopen dat het veiliger is, Hans!
Lie(f)s.
Je hoeft zo’n pad ook niet meteen aan de voorzijde te blokkeren. Een meter of vijf verder is net zo efficiënt.