Deze zondag een uitvinding die je als rijwiel bezitter niet kunt missen,
zeker niet als je deze onbeheerd moet achter laten.
Een producent van fietssloten en andere fietsonderdelen was de De Hollandsche Patent Metaalindustrie (Hopmi) deze werd opgericht in 1917 door Cornelis de Vries (zoon van Klaas de Vries) in de Biltstraat 150 in Utrecht.
In 1935 vroeg men voor het eerst een octrooi aan op een ring-combinatieslot,
in 1936 kwam het slot op de markt.
Bij dit slot valt de lange, gebogen hendel op waarmee de schoot comfortabel tussen de spaken door dichtgeschoven kon worden.
Het huis van de schoot kon zodoende als gesloten buis uitgevoerd worden waardoor het slot beter beschermd was tegen vuil.
In de jaren ’50 verhuist het bedrijf naar Bilthoven, en fuseert het in 1960 met het veel grotere Inventum.
Advertentie uit “De Nederlandsche Rijwielhandel”, 11 maart 1932:
de nieuwe, stevige “Super Comfort” bagagedrager met standaard.
Een uitvinding van H.W. Daendels, Ir. R. van Hasselt en W. van der Vliet Den Haag Nederland.
Onder NL – Octrooi 2.297.691.
De uitvinding werd gepatenteerd 15 december 1936.
Wil je meer over de uitvinding lezen?
Bezoek dan de volgende website: mijnoctrooi.rvo.nl
Waar moet je op letten bij fietssloten?
Een goede uitvinding, maar eigenlijk erg dat hij nodig was…. en is.
Het is erg jammer dat zo`n uitvinding nodig is. Als mensen nou gewoon van andermans spullen af zouden blijven was het helemaal niet nodig, maar nee, de mensheid went liever aan zo`n onding.
een goed slot is niet meer te missen Hans, want oh oh, wat worden er veel fietsen gepikt 🙁
Veiligheid voor alles he Hans !
Ik heb een ingebouwd slot aan mijn fiets. Echt veilig is geen enkel slot. 2 sloten gebruiken om te sluiten is het veiligst.
Alleen een ouderwets ringslot aan het achterwiel volstaat. Ik gebruik hem alleen voor boodschappen, een heuse fietsenstalling bezit ons dorp niet eens.
Je moet zorgen dat jouw fiets er onmeeneembaarder uitziet dan de andere fietsen die er staan.. dan gaan ze voor die andere. Maar als ze willen kunnen ze tegenwoordig élk slot kraken hoor.. maak je maar geen illusies.. en soms zetten ze gewoon de hele bups húp in een busje.. en zagen ze de sloten elders wel door.. op hun gemakje. Een extra kettingslot aan een vast punt is inderdaad aan te raden dan!
Ik gebruik alleen een tweede slot als ik mijn fiets bij het station zet. Toch ben ik altijd weer blij als ik hem bij terugkomst nog zie en dat hij nog intact is. Zo vaak staan er fietsen zonder zadel etc.
Het sleuteltje heb ik nog wel maar ben de fiets kwijt.
Ik moet er ook een slot bij kopen, bedenk ik me nu.
Goede tip.
Zo leuk om te lezen over al die uitvindingen. Wat zijn er toch veel ingenieuze mensen!
’t Kan niet veilig genoeg zijn, Hans!
Fijne zondag!
Lie(f)s.
het blijft een heikel punt. Het beste is gewoon vastleggen aan iets wat niet verplaatsbaar is. Maar het de tegenwoordige slijpschijven met diamant en een accumachientje maakt ook dat geen kans…
Niet helemaal 100% veilig, maar het houdt de meeste fietsdieven wel van je fiets af denk ik.