Het was afgelopen zaterdag een mooie lentedag om te fietsen.
Gisteren schreef ik, op de fiets stappen en te gaan genieten van het buiten gebeuren.
De bestemming is “Het Nijkerkernauw” een van de randmeren tussen Gelderland en Flevoland.
Via Zevenhuizen waar ik gisteren 14 juni over schreef.
Aangekomen op de Oostdijk, ben ik op mijn gemak op een logbankje gaan zitten en nam de
omgeving maar eens goed in me op.
De route rechtsaf trok mijn aandacht, ik was eruit en fietste die kant op.
Richting Nekkeveld, dat is een buurtschap in de polder Arkemheen dat tot de gemeente Nijkerk behoord.
Het is mooi fietsen een kant van de dijk het water en andere kant de mooie polder waar de
dierlijke bewoners graag van zich laten horen.
Op de dijk is op verschillende plekken te zien op welke plaatsen er dijkdoorbraken zijn geweest.
Het water is nu zo rustige maar dat was in januari 1916 heel anders, de eerste maand van dat jaar verloopt bijzonder stormachtig.
Water stuwt vanuit de Noordzee richting de Wadden,
waardoor veel water de Zuiderzee instroomt.
Naast de verhoogde waterstand, waait er een ongunstige noordenwind.
Deze wind stuwt het water nog verder omhoog en golven slaan tegen de dijken.
Het rampscenario vind in de nacht van dertien op veertien januari plaats, de dijk breekt door en geeft het water de vrije loop.
Delen van Bunschoten-Spakenburg en ook Eemdijk worden zwaar getroffen door deze
stormvloed.
Golven van meer dan drie meter razen met drieëndertig meter per seconde het dorp in.
Ook het Spui loopt onder en van de 176 botters raakt een deel zwaar beschadigd.
Botters liggen op de kade, drijven door het dorp en beuken huizen kapot.
Spakenburg is verandert in een rampgebied, de wegen staan onder water.
Tussen Bunschoten en Spakenburg is er geen plekje meer droog.
De Dorpsstraat is veranderd in een kanaal.
De polder is nu een oase van rust, er is een variatie aan vegetatie en dieren, zoals de Gruto, Roerdomp, Tureluur en zo maar verder.
De bestemming die is wil gaan bezoeken komt ook in beeld, het is Stoomgemaal Arkemheen.
Een leuk bezoek zal volgen, maar dat is voor morgen.
De polder Arkemheen.
Wat is het vredig.
watersnoodramp januari 1916.
Informatiebord over de polder.
Buurtgemeenschap Nekkeveld.
De bestemming komt dichterbij.
Dat is boffen, nog geopend.
Fijn om via je blog mee te fietsen.
Interessante tocht. Eindelijk fatsoenlijk fietsweer.
Een leuke tocht met foto’s…en de eindspurt open 🙂
Altijd fijn…groetjes
Wauw, wat een interessante tocht.. en je vertelt het heel erg boeiend moet ik zeggen.
De foto’s vertellen de rest hè.. en nu dus óp naar het stoomgemaal. 🙂
Dat moet daar leuk zijn om te fietsen. Leuke info over die zuiderzee.
De Zuiderzee was nogal berucht , menig verhaal vertelt het.
Het lijkt me een mooie fietsroute. Het water, de polder, prachtig.
Rampen toen met water is zeker heel erg geweest. Je hebt ieder geval boeiend omgeving gefiets. Dijk uit 1916 zie dan heel goed toen daar gebeurd is geweest. Daarom maken hoge dijken. Toch gaat de waterspiegel hoger. Mooie foto’s uit de omgeving. Fijne dag.
Toen kon het inderdaad nog mooi spoken op het IJsselmeer, de eerdere Zuiderzee. Ik ben benieuwd naar het gemaal.
Die dijkdoorbraak is toen één van de redenen geweest waardoor de Afsluitdijk is gekomen. Men. Den Herder uit Harderwijk was toen fel tegen ivm de visvangst waar een hoop Harderwijkers van leefden. Mooie omgeving daar.
Love As Always
Dimario
mooie fietstocht !
en sommige dingen zijn gewoon 24/24u open 😉
Een @->- voor jou.
Je maakt echt mooie tochten
Rampen, met water, zijn helaas ook actueel, Hans.
Fijne tocht, mooie foto’s!
Lie(f)s.