Toekomst ring.

Even terug naar de weblog van gisteren 3 augustus de ‘Westbuitensingel’.
Daar ging de geschiedenis over het dempen van de Westbuitensingel in Amersfoort.
Tot de aanleg van de Stadsring zag de omgeving er heel anders uit,
meer zoals men het tegenwoordig ook weer wil hebben.
Een autoluwe binnenstad en de Stadsring het liefste terug brengen in de oude situatie,
waar niet meer dagelijks honderden auto’s voorbij scheuren.
Het terug brengen van het water en groen in de stad, zoals in de jaren veertig van de vorige eeuw, toen stroomde er een gracht op de plek die wij nu kennen als de Stadsring.
De grachten droegen de naam Westbuitensingel en Oostbuitensingel (later ‘Beek’), langs Plantsoen-West en -Zuid lag de Westbuitensingel, langs Plantsoen-Oost en -Noord de Oostbuitensingel, met de Monnikendam als scheidingspunt.
De aanleg van de Stadsring wordt tegenwoordig als een historische fout gezien.
De ontwikkeling in die periode van Amersfoort en het toenemende verkeer zorgden ervoor dat de gemeente genoodzaakt was tot het dempen van de Westbuitensingel in 1959, toen werd de auto een belangrijk vervoersmiddel door de stijgende welvaart van na de oorlog.
Maar de oude steden zijn daar helemaal niet voor autoverkeer ingericht,
zoals de nieuwbouwwijken in die tijd wel auto vriendelijk werden gebouwd.
Het denken van de mens is in de leefomgeving veranderd en men wil minder auto’s in de stad, meer groen en water met recreatie mogelijkheden, zoals het voorheen was.
De toekomst zal het leren of het ooit zover gaat komen.


Zo zag de Westbuitensingel tussen de Kleine Haag en de Monnikendam (links boven) eruit.
De foto is van kort voor demping vanwege de Rondweg gemaakt.


Nieuwe impressie van de Westbuitensingel.


Krijgt Amersfoort de groene singel terug?

18 gedachten over “Toekomst ring.

  1. YOVA

    Er worden steeds meer veranderd. Toch gaan de mensen veel minder gebruiken met bussen openbaar vervoer. Bij ons rijden al minder bussen. Omdat geen personeel meer hebt. Liefs 2 keer per uur rijden dan. Willen ook dat weer verschijngelijk autoloze zondag doen. Ik heb wel eens gehoord. Winkel centrum komen vaker geen auto meer willen dit ook doen. Kom je fiets zeggen ze hun… Wij hebben geen auto. Nooit gedaan. Wel lastig voor de mensen. Fijne avond.

  2. fotoalbum

    een autoluwe stad…

    het probleem is dat men veel uitzonderingen moet afstaan

    en bij ons laat het OV ook wel eens te wensen over

    groeten

  3. Mijnnikonenik

    Als je ergens in een stad wil zijn als buitenstaander raak je er niet meer. Begrijp sommige beslissingen wel maar ze delven met teveel hun eigen graf.

  4. Ferrara

    Amersfoort is niet de eerste stad die spijt heeft van dergelijke beslissingen. Kost goud geld om het allemaal terug te brengen.

  5. mizzD

    Ik schreef er ook al over.. dat ze dat in Vianen in de zestiger jaren ook wilden gaan doen, maar gelukkig kwamen de bewoners dáár in verzet. Nu moet alles autovrij.. maar de mensen die in die oude binnensteden wonen willen ook graag hun auto voor de deur kunnen zetten, dat is nu eenmaal zo. Ik vraag me af of die drukke weg zomaar gehalveerd kan worden hoor.. al hebben ze dat hier in Rotterdam met de Coolsingel ook wel gedaan en dat is toch goed gelukt.

  6. Peter

    Jammer dat die bovenste foto moest wijken voor de tweede foto, natuur inruilen voor iets onnatuurlijks.. Mooi is anders vind ik.
    Ik zie de Bankshow online staan dus snel naar binnen hijsen.

  7. John

    Ja, autoluw is de toekomst. Eerst promoten en stimuleren ze autobezit, en nu moet iedereen er weer uit. Kapitaalvernietiging.

  8. די מריו

    Hier zijn ze bezig om zelfs vrachtauto´s uit de stad te mijden. Auto´s en dat soort geneuzel horen niet in de binnenstad.

    Love As always
    Dimario

  9. Francky

    Hier zouden sommige groepen het centrum autovrij willen maken. Dat heeft zo zijn voor en nadelen.
    Afwachten hoe het bij jou evolueert.

Reacties zijn gesloten.