Air & Beth Hirsch – All I need.

Dit weekend is “ Beth Hirsch” de Gouden terugblik in de Bankshow want vandaag viert ze haar zevenenvijftigste verjaardag.
Ze is geboren op 18 oktober 1967 in Tampa Florida en ze is een Amerikaanse zangeres en
songwriter.
Beth Hirsch, die de zoete melodieën van de Canadese zangeres Sarah McLachlan en de rauwe emotie van Joni Mitchell bespeelt, is een andere sterke vrouwelijke artiest die klaar is om op de kar van alles wat Lilith te maken heeft springen (Lilith is een vrouwelijk demonisch figuur in de joodse mythologie, mogelijk gebaseerd op Lilitu, een demonisch wezen in de Mesopotamische).
Hirsch combineert simplistische akoestische gitaar en gepassioneerde vocale schoonheid en kan zich uitleven in de nieuwe folkrock beweging die geassocieerd wordt met artiesten als Shawn Colvin.
Ze bracht haar jeugd en vroege tienerjaren door in haar geboorteplaats, waar ze genoot van haar affiniteit met acteren en optreden.
In 1992 verhuisde ze naar Boston om haar ervaring aan te scherpen en nam ze deel aan een cross-theater trainingsprogramma.
Haar ambities leidden haar kort daarna naar Parijs, waar ze zichzelf betrapte op het werken met Britse theatergroepen en verliefd werd op de bohemien underground van de stad en hier ontdekte ze haar stem en liefde voor zingen.
Haar mooie, met folkballads gevulde EP, Miner’s Son, werd in 1998 uitgebracht en kreeg weinig recensies, maar Nicolas Godin en Jean Benoit Dunkel van Air waren enthousiast over haar
geluid en vroegen haar om mee te doen op hun debuutalbum uit 1998, Moon Safari.
Ze schreef en zong mee aan “All I Need” en “You Make It Easy” van het album van het Franse duo en toerde later met de band door grote steden in de VS en Europa.
Toen haar muzikale wervelwind voorbij was, verhuisde ze in 1999 naar Londen om haar tweede EP, P-Town Rubies, op te nemen.
De release werd overladen met lovende kritieken, wat haar weer de kans gaf om met folkjazz grootheid Terry Callier door het Verenigd Koninkrijk te toeren.
Zij en Wasis Diop namen ook “Everything” op voor de soundtrack van The Thomas Crown Affair.
Het rauwe folk-pop gedreven Early Days markeerde Hirsch’ debuutalbum in augustus 2000.
Titles & Idols volgde in het najaar van 2001.
Het album ‘Atlantic Coast Highway’ bestaat uit elf nummers die de wazige zonneschijn van de Portugese kust perfect vastleggen, een schaamteloos zomeralbum waarvan het hart van de West Coast-pop is doorspekt met bossanova, flirt met jazz, voorbij country glijdt en hier en daar een knipoog naar mariachi bevat.
Volgens Phil is het album geïnspireerd door “het idee van een fictieve snelweg die de Pacific Coast Highway weerspiegelt.
En als je over die fictieve snelweg zou rijden, met de kap naar beneden natuurlijk,
zou het album de perfecte soundtrack zijn.”
Het is een album dat is gemaakt zonder enig toezicht of druk van verwachtingen.
Voor Beth is het de eerste ervaring als bandlid, een ervaring vol “leercurves die ik nog niet
eerder had meegemaakt en die ongelooflijk lonend waren” en voor Phil het perfecte tegengif voor het einde van zijn tijd bij het hervormde Lush, weg van de “dreigende deadlines,
tours en ingeplande perscampagnes”.
Een album dat zwelgt in zijn vrijheid om te creëren en resoneert met de vreugde van die creatie.
Centraal in de elf nummers staat Beths stem, die de geest van Springfield oproept naast de geest van Gilberto.
Degenen met scherpe ogen en een bijzondere interesse in zulke dingen zullen de aanwezigheid van ‘Love Resistance’ opmerken, een geweldige verloren single die in de jaren 80 door Phil King’s Apple Boutique op Creation werd uitgebracht, door hem voor het album in
bossa nova-stijl bewerkt, een verder teken van de creatieve vrijheid die ten grondslag ligt aan het maken ervan.
‘Atlantic Coast Highway’ wordt op 1 november 2024 via Xelon Digital uitgebracht als download en via alle streamingdiensten.
Het album wordt voorafgegaan door een singlerelease, ‘Love Resistance’ op 13 september 2024.
Maar deze week is ze dus de Gouden terugblik in de Bankshow met het nummer All I need.
In Nederland was de single in week 47 van 1998 de 298e Megahit van de week op Radio 3FM en bereikte de 23e positie in de destijds Mega Top 100 en stond 22 weken in de publieke hitlijst
genoteerd.
In de Nederlandse Top 40 op destijds Radio 538, werd de 25e positie behaald en stond 7 weken genoteerd.
In België behaalde de single géén notering in de Vlaamse Ultratop 50 en bleef steken op een 18e positie in de Vlaamse “Ultratip”.
Ook in de Vlaamse Radio 2 Top 30 en Wallonië werd géén notering behaald.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *